Abstract | Budući da se ovaj radi bavi temom tradicijskih plesova Čeha, koji su doselili na područje Republike Hrvatske, odmah nakon uvoda koji donosi razloge odabira teme, slijedi kratak osvrt na doseljavanje Čeha na ove prostore te demografska slika češke manjine u sastavu stanovništva Hrvatske. Slijedi opis organizacije kulturnog života Čeha u Republici Hrvatskoj, gdje se nalazi i popis čeških beseda te pojedinih kulturnih aktivnosti kojima se bave njihovi članovi. Govoreći o samoj plesnoj tradiciji obuhvaćene su teme koreografa, koji u posjet plesnim skupinama dolaze iz Češke Republike, ali i samostalnog stvaralaštva voditelja skupina, a kao primjer priložena je koreografija koju sam sama osmislila. Zatim se govori o načinu rada na „taboru“, odnosno školi folklora, koja se održava u Češkoj, pri čemu su priložene fotografije uvježbavanja, ali i samog izvođenja plesova na kulturno – umjetničkom programu. Opisan je i način rada na probama – za odrasle i za djecu, čemu su priloženi notni zapisi te opisi pjesmica/plesova, koji se rade sa djecom predškolske dobi. Slijedi pregled pojedinih koračnih struktura – polka, „opkročák“, valcer, „sousedská“, „skočná“, mazurka, „kvapík“ te figura „zvedačky“, kao i formacija – krug, linija, polukrug, V-formacija, koje najčešće susrećemo u češkim tradicijskim plesovima. Pri tome je opisan i način držanja u parovima. Kada je riječ o rekvizitima, navedeni su i jednom rečenicom opisani plesovi u kojima se navedeni rekviziti koriste. Nadalje se govori o nastupima i gostovanjima folklornih skupina te o kulturnim manifestacijama: maškarnoj povorci, u kojoj je ples neizostavan dio, te onima posvećenima ponajprije plesu, a to su Naše jaro, Vonička te Žetvene svečanosti, najveća kulturna manifestacija Čeha na ovim prostorima. Za kraj je rečeno par riječi o glazbenoj pratnji uz ples i opisane su nošnje koje uglavnom susrećemo na prostoru Hrvatske. To su dječje nošnje, a za odrasle takozvana radna nošnja, kijovska i kozacka te hanacka nošnja, koja je najbogatija i najsvečanija, a poznat mi je samo jedan njezin primjerak u Hrvatskoj. |
Abstract (english) | Since this paper deals with the traditional dances of those Czechs who immigrated into the territory of the Republic of Croatia, immediately after the introduction, which explains the reasons for choosing this topic, we can find a short review of the Czech immigration into these regions and the demographic picture of the Czech minority as a part of the population of Croatia. The following is the description of the organization of the cultural life of Czechs in the Republic of Croatia, where we can also find the catalogue of „Češka besedas“ as well as the specific activities, realized by their members. Speaking of the very dancing tradition, the themes of the choreographers who come from the Czech Republic to visit dancing groups are included, but also those which represent the indipendent creations of group leaders, and as such an example of the choreography that I conceived myself has been enclosed. After that there is the description of the work modein „tabor“, i.e. folklore school, which takes place in the Czech Republic, with attached photographs from dance rehearsals and real dance performing at cultural-artistic programmes. The work mode at rehearsals is described - for adults and for children, to which note scores and song/dance descriptions for pre-school children are added. The following is the survey of particular stepping structures – polka, „opkročák“, valcer, „sousedska“, „skočná“, mazurka, „kvapik“ and the figure „zvedačky“, as well as the formation – circle, line, semicircle, V – formation, which can all be met most often in traditional Czech dances. At the same time the way of sustaining posture in couples has been described. Speaking of requisites, the dances in which the quoted requisites are used are mentioned and described in one sentence. Furthermore public presentations and guest performances of folklore groups and cultural manifestations are discussed: masque procession, in which dancing is an inevitable part, and those manifestations that are dedicated to dance in the first place, and these are „Naše jaro“, „Vonička“ and „Žetvene svečanosti“ (Harvesting festivities), the greatest cultural Czech manifestation in these regions.
Finally, a few words are dedicated to the musical accompaniment of these dances, and the costumes that are mainly used in Croatia . Those are children costumes, working shirt for adults, „kijovska“, „kozacka“ and „hanacka“ costume, which is the richest and the most ceremonial, of which just one sample in Croatia is known. |