Abstract | Turizam je složen fenomen čiji utjecaj seže u sve sfere ljudskog života, kako kod onih koji su izravno uključeni u njegov razvoj, planiranje i provedbu, tako i kod ljudi koji neposredno osjećaju utjecaje istoga. Posljednjih se godina javlja sve veća zabrinutost potaknuta negativnim učincima masovnog turizma, tj. njegovim utjecajem na banalizaciju, degradaciju i u konačnici devastaciju elemenata na kojima se temelji njegov razvoj. Prevelik broj turista, nekontrolirano iskorištavanje prirodnih resursa, gubitak kulturnog identiteta i autentičnosti nekog područja i zajednice koja u njemu živi te neprestana utrka za postizanjem sve većeg profita samo su neke od odrednica kojima se sadašnjim i budućim generacijama onemogućuje postizanje skladne i održive životne sredine.
Održivi razvoj nastao je kao reakcija na ekološke, ekonomske i probleme sociokulturne prirode sa kojima se suočava čovječanstvo. Njime bi se trebao onemogućiti nesmotren razvoj i uništenje resursa na čijim se podlogama temelji razvoj čovječanstva. Održivi razvoj može se definirati kao sustav sinergijskog učinka triju, naizgled konfliktnih strana: društva, okoliša i ekonomije, čijom se valjanom provedbom omogućuje dostojan život čovječanstvu današnjice i naraštajima koji slijede.
Koncept održivog razvoja jedan je od najraširenijih modernih koncepata razvoja svih ljudskih aktivnosti pa tako i turizma. Postizanje održivog razvoja turizma ne ovisi samo o zaštiti prirodnih i kulturnih dobara, već je od iznimne važnosti jačanje sinergije i suradnje turističkih dionika kao što su lokalne zajednice, turisti, turistički posrednici i agencije, zaposlenici, organizacije i javne službe s ciljem ravnomjernog zadovoljenja interesa svih navedenih strana. Pod održivim razvojem u turizmu podrazumijeva se sposobnost turističke destinacije da ostane u ravnoteži s okruženjem, odnosno sposobnost da ostane konkurentan na tržištu usprkos pojavi novih i manje posjećenih destinacija te da privuče podjednako posjetitelje koji se vraćaju i one koji dolaze prvi puta. Cilj uvođenja održivog razvoja u turističko djelovanje jest postizanje kvalitetnog okruženja koje turistima, lokalnom stanovništvu, turističkim djelatnicima i gospodarskim subjektima te svim ostalim sudionicima u
turističkom procesu omogućuje zadovoljavanje sadašnjih potreba, bez da se pritom naruši mogućnost zadovoljavanja potreba budućih naraštaja.
Republika Hrvatska kao turistička destinacija u svijetu svoju prepoznatljivost temelji na brojnim prirodnim ljepotama, bogatoj kulturnoj baštini i gostoljubivosti. Kako bi se turizam kao jedna od glavnih gospodarskih djelatnosti u Republici Hrvatskoj i dalje razvijao u smjeru postizanja zadovoljavajućih rezultata u društvenom, ekološkom i gospodarskom okruženju, Republika Hrvatska je započela sa izradom i implementacijom brojnih zakona, razvojnih programa i strateških dokumenata. Na taj način održivi turizam u RH može postati prepoznatljiv brend hrvatskog turizma te ključni element izgradnje međunarodnog i globalnog imidža kao i jačanja konkurentnosti. |
Abstract (english) | Tourism is a complex phenomenon that influences all aspects of human life, both of those who are directly involved in its development, planning and implementation, and those who directly feel its effects. In recent years there has been a growing concern driven by the negative effects of massive tourism, i.e., its influence on the trivialisation, degradation and finally the devastation of elements underpinning its development. Too large a number of tourists, uncontrolled waste of natural resources, cultural identity and authenticity loss in certain areas and communities, and an ongoing race for profits, are only some of the factors preventing present and future generations from living in a harmonious and sustainable environment.
Sustainable development originated as a result of economic, ecological and socio-cultural issues the mankind is faced with. It should prevent reckless development and depletion of resources underpinning the development of mankind. Sustainable development can be defined as a system with a synergistic effect of three apparently conflicting sides: society, environment and economy, whose efficient implementation enables a decent life to mankind of today as well as to future generations.
The concept of sustainable development is one of the most widespread modern concepts of development of all human activities, including also tourism. Achieving a sustainable development of tourism does not depend only on the protection of natural and cultural goods, but of crucial importance is strengthening synergies and cooperation between tourism stakeholders such as local communities, tourists, tourist agents and agencies, employees, organisations and public service, with the aim of equally satisfying the interests of all parties. By sustainable development of tourism is meant the ability of the tourist destination to be in balance with the surroundings, that is, the ability to remain competitive on the market despite the appearance of new and less visited destinations as well as to attract both visitors who keep coming back and those who are coming for the first time. The objective of introducing sustainable development in the tourism activity is achieving a quality environment enabling tourists, local residents, tourist operators and businesses as well as other stakeholders in the tourist process, to meet the present needs, without compromising the ability of future generations to meet their needs.
The visibility of the Republic of Croatia as a tourist destination is based on numerous natural beauties, rich cultural heritage and hospitality. In order for tourism to further develop as one of the main economic activities in the Republic of Croatian towards achieving favourable results in the social, environmental and economic surroundings, the Republic of Croatia started to draw up and implement numerous legislation, development programmes and strategic documents. By so doing the sustainable tourism in the Republic of Croatia can become a highly visible brand of Croatian tourism and a key element in creating an international and global image as well as in strengthening competitiveness. |