Abstract | Kulturna baština, materijalna i nematerijalna, snažno utječe na kreiranje identiteta određenih skupina na nekom prostoru i u nekom vremenu. S obzirom na bogatu povijest Istre i teško stečene civilizacijske dosege, tolerancija i multikulturalnost se mogu istaknuti kao prepoznatljivi element istarskog identiteta. To je težak i mukotrpan proces, koji ne prestaje. Identitet se može označiti kao smisao pripadnosti određenim skupinama, a povijest dokazuje da ima sposobnost promjenjivih vrijednosti. Na njega utječu brojni čimbenici, a može se po uzoru na Sandru Švaljek istaknuti politički, ekonomski i kulturni identitet Istre. Autor rada u centar pažnje stavlja kulturni identitet i to posebno onaj pod utjecajem nematerijalne kulturne baštine. Dakako, poznajući problematiku baštine i žive kulture, djelomično se nameće potreba upotrebe naziva nematerijalna kultura, zbog živih praksi. Od nematerijalne kulture, autor se posebno bavi glazbenim fenomenima, a to su dvoglasje tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja, glazbena praksa Violine i bajsa u Istri te rovinjske bitinade. Rad se usputno bavi i problematikom tzv. Istarske ljestvice, koja iz objektivnih razloga to nije. Na samom kraju nalazi se istaknuta nematerijalna kulturna baština s područja općine Kršan. To je ostavština glazbovanja u istarskom dvoglasju, a koja se na Kršanštini snažno oslanja na ostavštinu obitelji Zlatela te vlaški jezik Šušnjevice i okolice koji se pokušava zaštititi. U tome će bez dvojbe svoj značaj dati i novostvoreni Interpretacijski centar Vlaški puti. |
Abstract (english) | Cultural heritage, both tangible and intangible, strongly influences the creation of an identity of certain groups in some location at some time in history. Given the rich history of Istria and the hard-won achievements of civilization, tolerance, and multiculturalism, they can be distinguished as a recognizable element of the Istrian identity. It is a difficult and arduous process, and it does not stop. Identity can be labeled as the meaning of belonging to certain groups, and history proves that an identity has the ability to change its values. Identity is influenced by numerous factors and following the example of Sandra Švaljek, the political, economic, and cultural identity of Istria can be highlighted. The author of the paper focuses on cultural identity, especially the part which is influenced by intangible cultural heritage. Of course, knowing the issue of heritage and living culture, there is a partial need to use the term intangible culture, as it is used in practice. The author deals especially with musical phenomena in intangible culture, namely Two part singing and playing in the Istrian scale, musical practice of violin and „bajs“ in Istria, and the „bitinade“ of Rovinj. The paper also deals with the issue of the so-called „Istrian scale“, which, objectively, is not an actual musical scale. At the very end the prominent intangible cultural heritage in the area of the municipality of Kršan is highlighted. It is a legacy of music in Istrian two part singing, which in the Kršan region strongly relies on the legacy of the Zlatela family, and the Vlach language of Šušnjevica and its surroundings, which is trying to be preserved. The newly created Interpretation Center Vlaški puti will undoubtedly be significant for that. |