Abstract | U ovom se radu uspoređuju tri alternativna pristupa u predškolskim ustanovama, a to su Montessori, Waldorf i Reggio pristup. Najviše se želi ukazati na to kako se spomenuti alternativni pristupi odnose prema likovnim aktivnostima i koji su njihovi ciljevi. Montessori pristup obrazovanju pedagoška je filozofija koja se temelji na promatranju dječjeg ponašanja i razvoja te poticanju samostalnosti i individualnosti. Likovne aktivnosti se promatraju kao sredstvo za poticanje dječjeg razvoja fine motorike te kao samostalno i slobodno izražavanje. Aktivnosti su strukturirane kako bi djeca prvo savladala osnovne tehnike i vještine, poput miješanja boja ili rezanja papira, prije nego se potakne njihova kreativnost. Pristup Rudolfa Steinera, Waldorf pristup ističe cjelovit koncept obrazovanja, naglasak je duhovnom, intelektualnom, umjetničkom i fizičkom razvoju djeteta. Likovne aktivnosti u Waldorf pristupu usko su povezane s duhovnošću, umjetnošću i slobodnim izražavanjem. Djecu se potiče da koriste prirodne materijale, poput vune, drva i tkanina kako bi stvarala umjetnička djela, a naglasak je na samom procesu izrađivanja, a ne krajnjem proizvodu. U središtu Reggio pristupa stoji dijete, njegovi interesi i istraživanja te izražavanje kreativnosti u prostoru koji se naziva trećim odgojiteljem. Reggio Emilia pristup vidi umjetničke aktivnosti kao način komunikacije, izražavanja djetetovih misli, osjećaja i ideja. Djeca su potaknuta različitim tehnikama, materijalima i medijima kako bi istraživala i ostvarila svoje zamisli.
Sva tri pristupa, Reggio, Montessori i Waldorf nude vrijedne metode za razvoj dječje kreativnosti i likovnih vještina, ali svaki pristup ima svoje jedinstvene karakteristike i fokus. Nijedan od ovih pristupa nije apsolutno bolji od drugih, već svaki pristup može biti uspješan ako je prilagođen potrebama, individualnim razlikama i interesima djece. |
Abstract (english) | In this work, three alternative approaches in preschool institutions are compared, namely Montessori, Waldorf, and Reggio approaches. The main focus is on how these mentioned alternative approaches relate to artistic activities and what their goals are. The Montessori approach to education is a pedagogical philsophy based on obseving children's behavior and development, encouraging independence and individuality. Artistic activities are seen as a means to promote fine motor skill development and as a form of independent and free expression. Activities are structured to help children first master basic techniques and skills, such as mixing colors or cutting paper, before fostering their creativity. Rudolf Steiner's Waldorf approach emphasizes a holistic concept of education, with a focus on a child's spiritual, intellectual, artistic, and physical development. Artistic activities in the Waldorf approach are closely connected to spirituality, art, and free expression. Children are encouraged to use natural materials such as wool, wood, and fabric to create artistic works, with an emphasis on the process of creation rather than the final product. At the heart of the Reggio approach is the child, their interests, explorations, and the expression of creativity in a space known as the "third educator." The Reggio Emilia approach views artistic activities as a means of communication, allowing children to express their thoughts, feelings, and ideas using various techniques, materials, and media.
All three approaches, Reggio, Montessori, and Waldorf, offer valuable methods for fostering children's creativity and visual skills, but each approach has its unique characteristics and focus. None of these approaches is inherently superior to the others; rather, each approach can be successful when adapted to the needs, individual differences, and interests of the children. |