Abstract | Odlučivanje predstavlja proces sa kojim se čovjek susreće u svakodnevnom životu.
Odlučivanje u privatnom i poslovnom segmentu života je jednako, te se razlikuju jedino u
broju osoba na koje odluka neizravno ili izravno utječe. Poslovno odlučivanje karakterizira
odlučivanje u sferi poslovnog života. Za donošenje kvalitetnih odluka važno je na vrijeme
prepoznati potrebu za donošenjem odluka koja se vezuje uz nastanak poslovnog problema,
što znači da raskorak između nastanka problema i uočavanja problema mora biti čim manji.
Što je vrijeme između nastanka problema i uočavanja problema kraća, to je veća mogućnost
sprječavanja negativnih posljedica na poslovanje poduzeća. Odlučivanje je kognitivan proces,
a donositelj odluka mora biti racionalan, te posjedovati odgovarajuće znanje i vještine za
donošenje odluka. Pri donošenju odluka menadžer ne smije biti vođen vlastitim emocijama,
željama i ciljevima, već mora biti racionalan i sistematičan. Sama odluka predstavlja
generiranje izbor između određenih inačica rješenja problema. Odluka se zatim implementira,
te potom vrši kontrola provođenja iste.
U ovom radu govorilo se o menadžerskom odlučivanju. Menadžment predstavlja složenu
funkciju koje se može podijeliti na : vođenje, organiziranje, planiranje, odlučivanje i kontrolu.
Ono što je važno naglasiti je da što je razina menadžmenta viša, to je odlučivanje složenije i
teže, i obrnuto. Menadžeri na najvišim razinama donose odluke strateške važnosti za
poduzeće, brinu o organizacijskoj strukturi, koordiniraju rad organizacijskih jedinica, te
stvaraju radnu okolinu. Definiraju ciljeva poduzeća koji su sukladni strategiji poslovanja, te
sukladno njima donose odluke koje utječu na sve zaposlenike. Odluke donesene na najvišim
razinama menadžmenta daju okvire za donošenje odluka nižim razinama menadžmenta.
Menadžeri srednjih razina odgovorni su za poslovanje organizacijskih jedinica kojima
rukovode, te sukladno tome donose odluke na razini istih. Menadžeri najnižih razina kao što
je već rečeno donose rutinske svakodnevne odluke, te predstavljaju vezu između zaposlenika i
viših menadžera. Potrebno je da sve odluke unutar poduzeća budu vertikalno i horizontalno
povezane, te da jedna odluka ne narušava drugu. Također je potreban jasno definiran raspon
odgovornosti kako bi se znalo tko je za što odgovoran, odnosno koje odluke menadžer smije
donositi, te za koje je odluke isti odgovoran. Donošenja kvalitetnih odluka ovisi o sposobnosti
menadžera neovisno o poziciji u organizaciji koju isti zauzima. Drugačije rečeno menadžer
mora posjedovati određena znanja, vještine i iskustva za donošenje odluka, ali i uživati povjerenje podređenih kao bi se donesene odluke provodile. Također menadžer mora biti motiviran za donošenje odluka, ali i kreativan.
Ograničavajući čimbenik odlučivanja jeste i okolina poduzeća gdje je važno prepoznati tip
okoline u kojoj se odlučuje, te prilagoditi način odlučivanja. Vanjska okolina je okolina na
koju poduzeće ne može utjecati. Sastoji se od opće ili socijalne i poslovne okoline. Vanjsku
okolinu potrebno je neprestano motriti, a odluke se trebaju temeljiti na zakonskim-okvirima i
uvjetima koji djeluju u ekonomiji u trenutku donošenja odluke. Nepoznavanje iste dovodi do
loših i nekvalitetnih odluka, a ista je zbog dinamičnosti jedan od važnijih čimbenika
odlučivanja. Ubrzano se mijenjaju zahtjevi klijenata, pojavljuju se nove tehnologije i
konkurenti, a i informacije brzo zastarijevaju. Unutarnja okolina je okolina koja vlada unutar
pojedine organizacije, te se dijeli na : organizacijsku strukturu, organizacijsku kulturu i
resurse. Organizacijska struktura je anatomija poduzeća, te ovisno o njoj odlučivanje je
centralizirano ili decentralizirano. Uvjetuje participaciju zaposlenika u proces odlučivanja.
Participacija zaposlenika u odlučivanje dvojake je prirode : s jedne strane podiže kvalitetu
odlučivanja, a sa druge strane produžuje proces odlučivanja. Suvremeni menadžeri sve više
uključuju zaposlenike u proces odlučivanja, a time potiču zadovoljstvo podređenih i njihovu
kreativnost. Organizacijska struktura preduvjet je za međusobnu povezanost odluka.
Organizacijska kultura za razliku od strukture sastoji se od vrijednosti zaposlenika.
Ograničavajući čimbenik su upravo vrijednosti zaposlenika jer o njima ovisi hoće li se neka
odluka prihvatiti i provoditi ako se primjerice ne donese unutar poznatih normi, pravila i
vrijednosti. Također se javlja i nepravilna raspodjela moći i utjecaja unutar poduzeća, kada
pojedinac ima veliku moć i utjecaj koja ne proizlazi iz njegove pozicije u organizaciji, što
dovodi također do ograničenje u procesu odlučivanja. Potrebno je da moć i utjecaj budu
proporcionalni dužnosti koju pojedinac zauzima u poduzeću. Nadalje i resursi imaju važnu
ulogu pri donošenju odluka. Sa jedne strane nalazimo financijske resurse koji uvjetuju odluku
na način da ista često nije najbolje rješenje problema, ali se nalazi unutar financijskih okvira.
Sa druge strane imamo materijalne čimbenike i nematerijalne resurse Ograničenje koje se
javlja sa materijalnim čimbenicima i financijskim sredstvima je njihova oskudnost bilo da se
nalaze u prirodi kao već dani ili se stječu, a odluke koje se donesu trebaju biti unutar
određenog budžeta i koristiti određenu količinu materijalnih čimbenika. Kako poduzeća
djeluju u ekonomiji znanja koja se temelji na nematerijalnim resursima mogu zaključiti kako
je upravljanje istima ključno za postizanje uspjeha poduzeća. Poduzeća postižu strateške
prednosti shvaćajući njihovu važnost. Nematerijalni resursi jesu informacije, vrijeme, prostor
i ljudski potencijal.. Kada donositelj odluke nema dovoljno informacija, ne zna prepoznati važnost informacije ili je cijena informacije koja treba za donošenje odluka prevelika, informacija se smatra ograničenjem. U svrhu prikupljanja, obrade i isporuke informacija korisnicima poduzeća koriste poslovne informacijske sustave koji olakšavaju proces
donošenja odluka. Vrijeme zajedno sa informacijama utječe na kvalitetu donesene odluke. Sa
jedne strane je ograničenje kada su neki procesi prirodno vremenski ograničeni, sa druge
često se javlja nedostatak potrebnog vremena za odlučivanje, a sa treće označava kašnjenje u
procesu odlučivanja. Prostor promatramo sa više aspekta kao ograničenje i to : sa aspekta
smanjenja obujma fizičkog prostora, lokacije, te rušenja barijera između granica država. Ono
što se ističe kao najvažnije ograničenje pri donošenju odluka je sama sposobnost menadžera.
Naglasak je na grupnom odlučivanju i uključivanju zaposlenika u proces donošenja odluka u
vidu stvaranja kreativnijih i inovativnijh rješenja problema. Odnos i važnost pojedinih
čimbenika odlučivanja prikazani su na primjeru istraživanih poduzeća. |