Title Usporedba hrvatskoga i njemačkog ekspresionističkog pjesništva
Title (english) Comparison of Croatian and German Expression Poetry
Author Ines Benčik
Mentor Danijel Mikulaco (mentor)
Committee member Marko Ljubešić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Danijel Mikulaco (član povjerenstva)
Committee member Boris Koroman (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of Philosophy) Pula
Defense date and country 2017-09-27, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology Croatian Studies
Abstract Ekspresionizam je umjetnički smjer koji se javio početkom 20. stoljeća izvorno u slikarstvu, a potom se raširio i na ostale umjetnosti poput glazbe, književnosti, kazališta i tada još uvijek mlade filmske umjetnosti. Nastaje kao opozicija naturalizmu, kojemu je svrha bila objektivno prikazivanje vanjskog svijeta te impresionizmu, kojemu je svrha bilo odraţavanje osjetilnih dojmova. U ekspresionizmu se izražavaju umjetnikove emocijske reakcije na doživljaj stvarnosti. Te reakcije najčešće spadaju u tamniji spektar ljudskog stanja u suvremenom svijetu: tjeskoba, nelagoda i izgubljenost izražavaju se intenzivnim bojama, naglim kontrastima i iskrivljenim konturama. Začeci ekspresionizma u hrvatskoj likovnoj umjetnosti vezani su uz nasljeđe Münchenske škole. U svom punom obliku ekspresionizam se razvija između 1914. i 1928. godine. Za to je zaslužna manifestacija Hrvatski proljetni salon koju su održali mladi umjetnici prvi puta 1916. godine, a na kojoj su posebice dojmljivi bili radovi umjetnika koji su se 1919. godine vratili iz Praga – Vilka Gecana, Marijana Trepšea, Milivoja Uzelca i Vladimira Varlaja, zvanih i Grupom četvorice. Simultana ispremiješanost i dezintegriranost stilova jedna je od glavnih oznaka hrvatskoga književnog ekspresionizma, posebno na području lirike. Hrvatski je književni ekspresionizam posebno bio povezan s njemačkim književnim i likovnim ekspresionizmom, što je vidljivo u nazivlju publikacija, u kritičnosti spram tradicije i suradnji sa slikarima. Srodni su im motivi, slobodni stih, simultanost izraza i boje. Hrvatski je književni ekspresionizam vezan s onodobnim hrvatskim slikarstvom. Ondašnji slikari: Trepše, Uzelac, Gecan i drugi likovno su opremali djela Kamova, Krleže i Šimića.
Abstract (english) Expressionism is an artistic direction that began in the early 20th century originally in painting, and then had spread to other arts such as music, literature, theaters and then still young movie art. It emerged as an opposition to naturalism, whose purpose was to objectively present the outside world and to impressionism, whose purpose was to reflect the sensual impressions. Expressionism expresses the artist's emotional reaction to reality. These reactions often go into the darker spectrum of human condition in the modern world: anxiety, discomfort and loss are expressed in intense colors, sharp contrasts and distorted contours. The origins of expressionism in Croatian art are linked to the legacy of the Munich School. Expressionism in its full form evolves between 1914 and 1928. For its development there was the Croatian Spring Salon held by young artists for the first time in 1916, with particularly impressive works of artists who returned from Prague in 1919 - Vilko Gecan, Marijan Trepše, Milivoj Uzelac and Vladimir Varlaj, also known as Group of four. Simultaneous interdependence and disintegration of styles is one of the main features of Croatian literary expressionism, especially in the lyrical field. Croatian literary expressionism was particularly related to German literary and visual expressionism, which is evident in the title of publications, in the critics of the traditional and collaboration with painters. They are related with motives, free verse, expression and color simultation. Croatian literary expressionism is related to contemporary Croatian painting. The following painters: Trepše, Uzelac, Gecan and others painted works of Kamov, Krleža and Šimić.
Keywords
ekspresionizam
Kamov
Krleža
Šimić
Keywords (english)
Expressionism
Kamov
Krleža
Šimić
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:215650
Study programme Title: Croatian Language and Literature (double major); specializations in: teaching track Course: teaching track Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti (magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-01-03 11:39:19