Abstract | Lutka je oduvijek simbolizirala objekt interesa djece svih dobnih skupina. Kao takva je izrazito značajna u kontekstu njihova odrastanja. S obzirom na to utječe na sve aspekte odgojno-obrazovnih područja djetetova evoluiranja u svijet odraslih, utječući pritom na njihove refleksivne, emocionalne, imaginacijske, ponašajne i komunikacijske kompetencije. Pritom je neprijeporno presudan angažman roditelja i odgojitelja, koji svojim prisustvom u djetetovu najranijem životnom iskustvu postaju modelima njihovih daljnjih socijalnih i ponašajnih praksi. Igre kojima se lutka personificira i kao takva zadobiva konačan smisao temelje se na improvizaciji, igrokazu, dramatizaciji i adaptaciji određenih književnih tekstova, što u konačnici rezultira scenskom izvedbom koja pripada sferi lutkarske umjetnosti. Navedena je disciplina poznata još od najranije faze čovječanstva, čemu svjedoče vrijedni artefakti pronađeni na lokalitetima Egipta, Grčke, Rima, Kine, Japana, Njemačke, Engleske, Češke i Vijetnama, a nazaobilazno je spomenuti i hrvatsku tradiciju. S obzirom na bogatu povijest i svekolik utjecaj spomenutih objekata na djetetov razvoj, predstavljaju njegovu poveznicu sa svijetom svakodnevice i međusobnih odnosa te utječu na stjecanje elementarnih životnih vještina i praksi. Sve navedeno ovjereno je tijekom praktičnoga dijela rada, koji se odnosi na prikaz konkretne situacije u vrtićkoj ustanovi uslijed situacije u kojoj su djeca, uz pomoć modelatora, pripremila, a potom i samostalno izvela lutkarski igrokaz na temu Djed i repa. |
Abstract (english) | The doll has always been a symbol of interest of children of all ages. It emanates a fundamental significance in the context of their upbringing, since its use during the gaming process is opportunistically relevant. Given this, it affects all aspects of the educational areas of the child's evolution into the adult world, affecting their reflective, emotional, imaginative, behavioral and communicative competencies. It is crucial for the involvement of parents and educators who, by their presence in the child's earliest life experience, become models of their further social and behavioral practices. The games that the doll manifies and gain the ultimate meaning are based on improvisation, play, dramatization and adaptation of certain literary texts, which ultimately results in a stage performance that belongs to the sphere of puppet art. This is a discipline known since the earliest stage of humanity, as evidenced by valuable artefacts found in Egypt, Greece, Rome, China, Japan, Germany, England, the Czech Republic and Vietnam, and it is also worth mentioning the Croatian tradition. Given the rich history and overall influence of these objects on child development, they represent its link to the extrinsic world of everyday life and relationships and affect the acquisition of elementary life skills and practices. All of this is confirmed during the practical part of the work, which relates to the presentation of a concrete situation in kindergarten due to the situation where the children prepared with the help of the modeler and then independently performed the puppet play of Grandpa and beet. |