Abstract | Predmet rada su slikovnice, odnosno jezik suvremenih dječjih slikovnica. Slikovnica s obzirom na važnost koju ima kao prva knjiga s kojom se dijete susreće mora ispunjavati ciljeve i funkcije koji će razvijati djetetov smisao za umjetnost i književnost, obogaćivati njegov rječnik, poticati dijete na čitanje, razmišljanje, povezivanje i buđenje raznih osjećaja. Funkcije slikovnice kao što su informacijsko-odgojna, spoznajna, iskustvena, estetska, zabavna i govorno-jezična, pomažu djetetu da kroz slike i tekst prilagođene njihovoj dobi stvaraju veze između stvari i pojava, razvijaju mišljenje, stvaraju poveznice u odnosu na obitelj i društvo i dolaze do saznanja o ispravnosti svojih spoznaja i stavova. Slikovnice služe djetetu kao igra i zabava kroz koju istovremeno stječu znanje. Spomenuto je postignuto u za analizu odabranim slikovnicama Nade Horvat. Slikovnice „Mica Šminkerica i njezini šeširi“, „Mica Krotiteljica Oblaka“, „Mica Debeljuca-Mršavica“ i „Mica Lažljivica“ oblikovane su jednostavnim jezikom koji sadrži uobičajena stilska (epiteti, metafora, hiperbola, personifikacija) i leksička sredstva (kolokvijalizmi, žargonizmi, frazemi) koja su primjerena dječjem uzrastu. Uz važnost odabira primjerenih jezičnih sredstava u radu se naglašava i šaljivi ton teksta čija je funkcija lakša recepcija oblikovanih sadržaja kod djece. |
Abstract (english) | The subject of this paper are picture books, that is, the language in contemporary picture books. Given its importance as a first book, a picture book has to fulfill the goals and functions that will develop the child's sense of art and literature, enrich his vocabulary, and encourage the child to read, think, connect and awaken various emotions. Different functions of picture books, such as information-education, cognitive, experiential, aesthetic, fun and spoken-linguistic function, help the child make connections between things and phenomena through images and text adapted to their age, to develop thinking, to make connections associated with family and society, and to come to know about the correctness of their cognitions and attitudes. Picture books serve the child as a game and fun through which they simultaneously acquire knowledge. The aforementioned was achieved in the selected picture books by Nada Horvat that were analyzed. Books “Mica Šminkerica i njezini šeširi”, “Mica Krotiteljica Oblaka”, “Mica Debeljuca-Mršavica” and “Mica Lažljivica” are written in a simple language that contains common stylistic (epithets, metaphor, hyperbole, personification) and lexical means (colloquialisms, jargon, phrases) appropriate to children's age. In addition to the importance of choosing appropriate language means, the work also emphasizes the humorous tone of text, whose function is to facilitate the reception of formatted content in children. |