Abstract | Suvremeno društvo sve više teži jednakosti, pravima i slobodi. Jednakost u spolovima i rodnim ulogama težnja je povijesnih borbi za ženska prava koja je svoje čvrste temelje sazidala u feminističkom pokretu. Borbom za temeljna ljudska prava doneseni su dokumenti kojima se i današnje društvo vodi. Svaki čovjek ima jednako pravo na život, obrazovanje, slobodu, sudjelovanje u javnom, političkom i kulturnom životu bez obzira na njegov spol, dob, vjersku i rasnu pripadnost. Kako bi učenike upoznali s temom spolno/rodne ravnopravnosti, analizirani su kurikulumi međupredmetnih tema Zdravlje i Građanskog odgoja i obrazovanja te kurikulum Zdravstvenog odgoja kako bi se usporedilo i ustanovilo da se jedan na drugoga nadovezuju te da se u njima nalaze ključni sadržaji koji učitelju olakšavaju planiranje i programiranje sadržaja ove teme. Intervjuom s osobljem udruge „Brod“ postigla se jasnija predodžba o funkcioniranju nevladinih organizacija i funkciji zakona koji su u zaštiti ranjivih skupina te na koji način pomažu ili odmažu realizaciji programa udruga. Analizom dvaju kurikuluma uvidjelo se da se u Kurikulumu međupredmetne teme Zdravlje (2019) ne pojavljuje kao samostalan modul odnosno domena spolno/rodne ravnopravnosti i odgovornog spolnog ponašanja, ali je zato integriran u druge domene, ne obuhvaćajući sve sadržaje i ishode koji su planirani u Kurikulumu Zdravstvenog odgoja (2013). Domena Ljudska prava Kurikuluma međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje (2019.) podrazumijeva promicanje i zaštitu ljudskih prava koja se direktno može povezati s temom ovog rada. Odgojno-obrazovnim očekivanjima domene „Ljudska prava“ učenici prihvaćaju različitosti kao temelj identiteta svakog pojedinca u zajednici te razvijaju svijest i osjetljivost za druge i drugačije u njihovoj okolini. Osim poučavanja učenika o toj temi, škole također uvode rodno osviještenu politiku unutar svoje zajednice dajući tako primjer učenicima. Uloga učitelja je tu najvažnija. Kao stručna osoba koja prenosi svoje znanje i stavove i mišljenja nužno je da radi na sebi odnosno uči cijeli život te da razvija svoje kompetencije. |
Abstract (english) | Modern society is increasingly striving for equality, rights and freedom. Sex equality and gender roles are the aspirations of historical struggles for women's rights that have built their solid foundations in the feminist movement. The fight for fundamental human rights has resulted in the documents that guide today's society. Everyone has the same right to live, education, freedom, participation in public, political and cultural life, regardless of gender, age, religion or race. In order to familiarize the students with the topic of gender equality, the curricula of the cross-curricular topics Health and Citizenship Education were analyzed, as well as the curriculum of the Health Education in order to compare and find that they complement each other and that they contain key contents that make it easier for the teacher to plan and programming the content of this topic. Interviews with the staff of the “Brod” association resulted in a clearer picture of the functioning of non-governmental organizations and the function of the laws that protect vulnerable groups and how they help or delay the implementation of the programs. The analysis of the two curricula revealed that the Cross Curriculum Health (2019) does not appear as a stand-alone module, domain of sex/ gender equality and responsible sexual behavior, but is therefore integrated into other domains, not covering all contents and outcomes planned in the Curriculum Health Education (2013). The Human Rights Curriculum domain of the cross-curricular theme Citizenship Education (2019) implies the promotion and protection of human rights that can be directly linked to the topic of this paper. With the educational expectations of the Human Rights domain, students embrace diversity as the basis of each individual's identity in the community, and develop awareness and sensitivity for others in their environment. In addition to teaching students about the topic, schools also introduce gender mainstreaming within their community, setting an example for students. The role of the teacher is paramount here. As a professional person who imparts his knowledge and attitudes and opinions, is necessary to work on himself and learn all his life to develop his competences. |