Abstract | Trendovi na turističkom tržištu mijenjaju se velikom brzinom, posebice na strani potražnje. Kako bi hotelijeri mogli predvidjeti buduće trendove i ubuduće proaktivno djelovati, potrebno je napraviti analizu postojećih trendova i svoje poslovanje što bolje prilagoditi njima. Na strani turističke ponude prilagodba je sporija nego na strani potražnje, jer turisti kreiraju trendove, stoga je potrebno imati educiranu radnu snagu koja može u što bržem vremenu izvršiti prilagodbu poslovanja novim trendovima.
Prodaja hotelskih smještajnih kapaciteta je veoma dinamičan proces pa je stoga potrebno uključiti širok spektar zaposlenika, od analitičara pa sve do specijalista za odnose s javnošću, kako bi se osigurala što bolja prodaja i kvaliteta pruženih usluga. Na tržištu prodaje smještajnih kapaciteta najčešće postoji prostorna i vremenska odvojenost ponude i potražnje, stoga je jako važno stalno unaprjeđivati poslovanje i ulagati u tehnologiju, kako bi se ponuda prilagodila trendovima na strani potražnje.
Rezervacijski sustavi putem kojih se ostvaruje rezervacija smještaja mogu biti direktni, od kojih su najvažniji telefon, email, putem mrežne stranice hotela i indirektni, od kojih su najznačajnije klasične turističke agencije, online turističke agencije, GDS, CRS te u novije vrijeme društvene mreže. Posljednjih nekoliko godina online turističke agencije doživjele su eksplozivan rast, dok su tradicionalni kanali distribucije stagnirali. No, oni su se ubrzo vratili na tržište i sustigli online turističke agencije u stopi zauzimanja tržišta, jer su dosta sredstava uložili u modernizaciju tehnologije i edukaciju radne snage. Kao odgovor na ekspanziju online turističkih agencija, hoteli i hotelske grupacije jačali su svoje direktne kanale rezervacije, počeli su nuditi razne pogodnosti putem programa vjernosti za stalne goste i ostale pogodnosti, a sve kako bi zadržali postojeće i privukli nove goste. I uspjeli su u tome te su se vratili u utrku s online turističkim agencijama. Kako bi se prikazali trendovi u rezervacijama hotelskog smještaja u Republici Hrvatskoj, anketirani su hoteli i hotelske grupacije s 4* i 5* te su dobiveni podaci analizirani i uspoređeni s postojećim već provedenim istraživanjima i studijama na području Europske unije. Iako rezervacije ostvarene putem online turističkih agencija i dalje imaju najveći udio na turističkom tržištu, izravni kanali distribucije ne zaostaju za njima, dok tradicionalni neizravni kanali rezervacije polako gube udio i značaj na turističkom tržištu, iako ima iznimaka, ovisno o zemlji čiji se podaci analiziraju, budući da su neke zemlje i dalje tradicionalne u tom pogledu (Italija, Španjolska), dok su druge zemlje više orijentirane na nove, moderne kanale distribucije (OTA) i polako napuštaju tradicionalne kanale distribucije (Skandinavske zemlje). U Republici Hrvatskoj anketirani hotelijeri primijetili su porast direktnih rezervacija ostvarenih putem mrežnih stranica hotela ili hotelskih grupacija u odnosu na prethodnu godinu, stoga možemo biti zadovoljni tim podatkom, jer on govori u prilog činjenici da su i naši hotelijeri izvršili brzu prilagodbu situaciji na tržištu i odgovorili na ekspanzivan rast online turističkih agencija. |
Abstract (english) | Market trends in the tourism sector trends change at great speed, particularly on the demand side. Hoteliers rely on the current trend analysis to forecast future trends, keep acting proactively and making necessary adjustments in their business operations. On the offer side, the adjustment is slower than on the demand side because holidaymakers are trend-creators. It is therefore necessary to have a well-educated workforce capable of coping with swift adjustments of business operations to the new trends.
Seeing that the process of hotel room sales is dynamic, it requires participation of a wide range of employees, from expert analysists to PR specialists, to secure maximum sales and service quality provided. Given the frequent space and time division of offer and supply in the accommodation market, it is very important to constantly upgrade one's business operations, invest in technology and adjust the offer to the demand-side trends.
Reservation systems can either be direct, with telephone, e-mail and hotel websites as the most important ones, or indirect, with traditional tourist agencies, online tourist agencies, the GDS and CRS systems and social networking sites among the most prominent channels. While online tourist agencies witnessed an explosive growth over the past few years, traditional distribution channels stagnated. However, they soon made a comeback and caught up with the market share of online tourist agencies owing to considerable investments in modernizing technology and workforce training programmes. In response to the expansion of online tourist agencies, hotels and hospitality groups have strengthened their direct booking channels, introduced various reward programmes and other benefits aimed at keeping their existing guests and acquiring new ones. They successfully managed to head back to the racetrack with online tourist agencies.
In order to show hotel booking trends in the Republic of Croatia, four- and five-star hotels and hospitality groups have been surveyed and the findings were compared with previous studies across the European Union. Although bookings made through online tourist agencies still have the largest share of the tourism market, direct distribution channels do not fall behind. On the other hand, traditional indirect distribution channels are gradually losing their share of the tourism market with some exceptions. In fact, some countries are still traditional (Italy, Spain), while others (Scandinavian countries), more oriented to new, modern distribution channels (OTA), are abandoning traditional distribution channels. Over the previous year, the hoteliers polled in the Republic of Croatia have noticed an increase in direct bookings made through hotel and hospitality group websites. We can therefore be satisfied with these findings as they prove that Croatian hoteliers have also made a swift adjustment to the market situation in response to the expansion of online tourist agencies. |
Study programme | Title: Business Economics; Financial Management, Marketing Management, Management and Entrepreneurship,Tourism, Business Informatics; specializations in: Financial Management, Marketing Management, Management and Entrepreneurship, Tourism and Development, Business Informatics, Informatics Management Course: Tourism and Development Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra poslovne ekonomije (magistar/magistra poslovne ekonomije) |