Abstract | Privlačenje potrošača je veoma kompleksan posao, budući da se potrošači razlikuju po dobu, spolu, dohotku kojim raspolažu, stupnju obrazovanja , ukusima i po još mnogo čimbenika. Nije moguću privući sve vrste potrošača, te je zbog toga važna uloga marketera kako bi odredili koja će biti ciljana skupina potrošača i koji će proizvod ili usluga biti namijenjena. Budući da su potrošači postali imuni na tradicionalne oblike oglašivanja, jedan od važnijih utjecaja na odabir proizvoda imaju preporuke. Potrošači su upravo zbog toga skloni odabiranju proizvoda koje dobro poznaju ili koje su im preporučili prijatelji, članovi obitelji i druge osobe kojima vjeruju. Preporuke su oduvijek imale snaţan utjecaj na odabir potrošača prilikom kupnje. Ljudi oduvijek pričaju meusobno o svemu, pa tako i o proizvodima koje koriste. U povijesti dok nije bilo marketinga, oglasa i načina na koji bi se reklamirale usluge i proizvodi, jedini način na koji bi se jedan proizvoĎač istaknuo od drugih je po svojoj kvaliteti zbog koje bi potrošači pričali o njemu i širili dobar glas o njemu. Isto se nastavio danas, potrošači i dalje šire zadovoljstvo ili nezadovoljstvo proizvodima, jedino što se razlikuje je način prenošenja preporuka. Davanje preporuka nije ograničeno samo na određenu dobnu skupinu potrošača ili samo na muškarce ili žene. Svi potrošači, neki u većoj mjeri, neki u manjoj, su skloni davanju preporuka. Kako su svi ljudi različiti, tako i preporuka ima različiti utjecaj na donositelja odluke. Razvojem novih oblika komuniciranja, mladi su njih koristili u velikoj mjeri kako bi izrazili svoj stavove i razmišljanja, međutim s vremenom je takav oblik komuniciranja doživio veliki procvat među svim dobnim skupinama, ne samo mladima. Uz procvat raznih novih oblika komuniciranja, preporuke potrošača dane prilikom razgovora lice u lice daleko nadmašuju one koje se daju virtualnim putem.
Potrošači veliki broj oglasa koji ih svakodnevno okruţuju, niti ne primjećuju, te su se okrenuli preporuci bliskih osoba kao najboljem i najvjerodostojnijem načinu kako doći do informacija o proizvodima. Najvaţnija zadaća kompanija trebalo bi biti zadovoljavanje potrošača kvalitetom proizvoda. Tako će potrošači postati vjerni kupci, te će besplatno širiti dobar glas o kompaniji, što je puno efikasnije od marketinga jer se preporuka temelji na iskustvu ljudi kojima drugi potrošači vjeruju. Zbog gospodarske krize koja je pogodila veliki dio potrošača, oni nisu skloni eksperimentiranju s novim i neprovjerenim proizvodima, te se prilikom kupnje, racionalnije raspolaţu dohotkom i traže savjete i preporuke i kupuju i koriste provjerene proizvode i usluge. Utjecaj preporuka se neće s vremenom smanjivati, jedino se mogu mijenjati načini prenošenja jer se ne zna kako će se razvijati tehnologija, te će preporuka i dalje ostati jedan od bitnijih elemenata koji će utjecati na donošenje odluke potrošača jer će uvijek biti onih koji su skeptični prema oglasnima i reklamama, te će traţiti iskustva potrošača kojima vjeruju. Na kraju se može jednostavno zaključiti, ako su potrošači zadovoljni kvalitetom proizvodima i smatra ih zanimljivima, oni će ih dalje preporučiti svojim poznanicima. |