Abstract | Japansko kazalište uključuje nō i kabuki drame, najčešće se izvode tradicionalno, tj. prema tradiciji Japana, no mogu se izvoditi i moderno. Nō nastaje u 14. stoljeću, a kabuki u 17. stoljeću. Uočljive su različitosti između nō i kabuki drame poput samog načina izvođenja tih drama. To se odnosi na govor, ples i rekvizite koji se rabe tijekom izvedbi. Osim toga, odnosi se i na dužinu izvedbe i, naravno, na maske, odnosno na šminku. Također, razlike, ali i sličnosti u izgledu same pozornice vidljive su. Kazališta nō imaju četvrtaste pozornice s krovom koji je poduprt stupovima, a most koji također ima kao i kabuki, povezuje dio izvan pozornice i pozornicu. Kazališta kabuki imaju kružne drvene pozornice s mostom koji spaja pozornicu i gledalište te su one najčešće vrlo duge. Zanimljivo je što na pozornici postoji platforma koja se može povisivati i spuštati po potrebi kako bi se glumci mogli pojavljivati dramatičnije na pozornici. Ti vizualni aspekti kazališta nužni su u izvedbama kako bi se što bolje dočaralo publici. Svaki detalj prilikom izvedbe, poput pokreta ili izraza lica, ima svoje značenje te je nužno pratiti i razumjeti izvedbu i što se događa tijekom nje. Dakle, možemo zaključiti kako su u ovom radu analizirani vizualni aspekti kazališta nō i kabuki, uključujući njihove povijesne korijene, razvoj i ključne elemente poput kostima, šminke, maski i scenografije. Kazalište nō, koje se oslanja na minimalizam i simboliku, koristi maske i specifične plesne pokrete kako bi prenijele emocije i duhovne poruke. S druge strane, kazalište kabuki naglašava dramatičnost kroz raskošne kostime, šminku i energične plesne izvedbe. Kroz usporedbu ovih kazališnih formi, rad istražuje kako vizualni aspekti doprinose umjetničkom dojmu i kulturnom značaju ovih predstava. |
Abstract (english) | Japanese theatre includes nō and kabuki dramas, most often performed traditionally according to the traditions of Japan, but they can also be performed modernly. Nō was created in the 14. century, and kabuki in the 17. century. There are noticeable differences between nō and kabuki drama such as the performance of these dramas, this refers to the speech, dance, props used during the performance, the length of the performance and of course, the masks, i.e. the make-up. Also, differences, but also similarities in the appearance of the stage itself are visible. Nō theatres, on the other hand, have square stages with a roof that is supported by columns, and a bridge, which, like kabuki, connects the offstage area and the stage. Kabuki theatres have circular wooden stages with a bridge connecting the stage and the viewing area, and they are usually very long. It is interesting that there is a platform on the stage that can be raised and lowered as needed so that the actors can appear more dramatically on stage. These visual aspects of the theatre are necessary in the performances in order to best evoke the audience. Every detail during the performance, such as movements or facial expressions, has its own meaning, and it is necessary to follow and understand the performance and what happens during it. Thus, we can conclude that this degree thesis analyzes the visual aspects of nō and kabuki theatre, including their historical roots, development, and key elements such as costumes, makeup, masks, and scenography. Nō theatre, which relies on minimalism and symbolism, uses masks and specific dance movements to convey emotions and spiritual messages. On the other hand, kabuki theatre emphasizes drama through elaborate costumes, makeup, and energetic dance performances. Through the comparison of these theatrical forms, the paper explores how visual aspects contribute to the artistic impression and cultural significance of these performances. |