završni rad
Likovi u hrvatskim narodnim bajkama

Valentina Picco (2016)
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Podaci o radu
NaslovLikovi u hrvatskim narodnim bajkama
AutorValentina Picco
Voditelj/MentorKristina Riman (mentor)
Sažetak rada
Rad ukazuje na činjenicu da narodne bajke nije lako definirati. Struktura bajke kompliciranija je nego što izgleda. Postoje razlike između narodne bajke i mita, priče i predaje. Specifičnost hrvatskih narodnih bajki ogleda se u njihovoj kratkoći, škrtosti u opisima prostora i likova, njihovoj bezimenosti i svevremenosti. Svaki narod ima svoje specifične motive, ali su se zbog povijesnih migracija neki motivi prenosili i prilagođavali narodu i okolini u kojoj su narodi boravili. To je vidljivo i u hrvatskoj narodnoj bajci. Dano je i značenje narodnih bajki koje se vidi u tome da je narodna bajka važna za kognitivni i intelektualni, odnosno psihološki razvoj djece uopće. No, osim terapijske važnosti, bajka ima i umjetničku vrijednost kojom predstavlja odraz stvarnosti u kombinaciji s natprirodnim i čarobnim. Hrvatska je narodna bajka s jedne strane štura i kruta, a s druge strane obiluje maštovitošću, ali i specifičnošću jer, osim po motivima i likovima, obiluje obilježjima govora nekog mjesta iz kojeg potječe. Likovi u hrvatskim narodnim bajkama su karakteristični za slavenske narode, izuzev prisutnosti nadnaravnih bića. No, specifičnost hrvatske narodne bajke u odnosu na ostale slavenske narode jest nepovezanost s mitologijom. U radu su likovi iz hrvatskih narodnih bajki obrađeni na način da su kategorizirani po ulogama koje im pripadaju. Dane su i usporedbe s popularnim bajkama, ali i pouke o obiteljskim, vjerskim i nacionalnim vrijednostima koje proizlaze iz hrvatskih narodnih bajki. Te su pouke i dan danas primjenjive.
Ključne riječinarodna bajka značenje struktura razlika likovi dijete razvoj
Naslov na drugom jeziku (engleski)Croatian folk fairytales character
Povjerenstvo za obranuHelena Pavletić (predsjednik povjerenstva)
Kristina Riman (član povjerenstva)
Sandra Kadum (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište Jurja Dobrile u Puli
Ustrojstvena jedinica niže razineFakultet za odgojne i obrazovne znanosti
MjestoPula
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaHUMANISTIČKE ZNANOSTI
Filologija
Teorija i povijest književnosti
Vrsta studijastručni
Stupanjstručni
Naziv studijskog programaPreškolski odgoj (na hrvatskom i talijanskom jeziku)
Akademski / stručni nazivstručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) predškolskog odgoja
Kratica akademskog / stručnog nazivabacc. praesc. educ
Vrsta radazavršni rad
Jezik hrvatski
Datum obrane2016-09-28
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
This work points out the fact that folk fairy tales are not easy to define. The structure of a fairy tale is more complicated than it seems. There are differences between a folk fairy tale and a myth, a story and oral tradition. Croatian folk fairy tale specificities can be found in their shortness, miserliness in area and character descriptions, their timelessness and anonymity. Every nation has its specific motifs which had been transferred and adjusted to the people and environment where these people had lived. This is visible in Croatian folk fairy tales as well. The meaning of folk fairy tales is visible in their importance for cognitive and intellectual, apropos psychological children's development. Except its therapeutic importance, fairy tale has its artistic value in showing the reflection of reality combined with supernatural and magical. On one hand, Croatian folk fairy tale is poor and stiff but on the other hand, it is full of imagination and specificities not only in motifs, characters but also in speech of the place it comes from. Croatian folk fairy tale characters are typical for Slavic people, except supernatural beings. But, the specificity of Croatian folk fairy tale in relation to other Slavic people considers its non-connectivity with Slavic mythology. Croatian folk fairy tale characters are categorized by their belonging roles. There are not only comparisons between Croatian and popular folk fairy tales given in this work but also lessons about family, religious and national values found in Croatian folk fairy tales. These lessons are even nowadays applicable.
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)croatian folk fairytale meaning of structure difference characters child development
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad u otvorenom pristupu
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:137:243770
PohranioAleksandar Ćatić