Sažetak | U praktičnom dijelu rada prikazan je primjer rada s djetetom koje ima fonološki poremećaj. Djetetu se provodeći tretmane i koristeći različite metode rada (vježbe, igre) pokušavalo ispraviti izgovor glasa /š/, odnosno sigmatizam. Fonološki poremećaji obuhvaćaju pogreške u izgovoru, javljaju se u vidu omisija, supstitucija ili distorzija glasova, a odnose se na sigmatizam, rotacizam, lambdacizam, kapacizam i gamacizam, tetacizam i deltacizam te tetizam i etacizam. Uzroci poremećaja su organski ili nastaju zbog neprimjerene okoline u kojoj dijete uči. Fonološki poremećaji ometaju djetetovu sposobnost da razvije razumljiv govor pa se pojavljuju reakcije okoline koja ukazuje na poremećaj i vodi ka rješavanju problema. U radu se navodi i psihološka strana ovog poremećaja. Vodi se računa o tome kako se dijete socijalizira, kakav je odnos između takvog djeteta i djece bez poremećaja (prednosti za obje strane), prilagodbi, ulozi odgojitelja i roditelja te koje su prednosti za njih. Ako se poremećaj ne otkloni u ranijoj dobi, prisutan je i kod starijih osoba. Važno je na vrijeme reagirati i tražiti stručnu logopedsku pomoć koja će spriječiti poremećaj ili ga otkloniti. Kako je dijete s ovim poremećajem emocionalno nestabilno, zbog straha od govora, potrebno mu je pružiti više pažnje. Svaki djetetov napredak nužno je pohvaliti, kako bi se ono više trudilo u izvršenju budućih zadataka. |
Sažetak (engleski) | In the practical part of the paper, an example of work with a child with a phonological disorder is shown. The child was undergoing treatments and, using different methods of work (exercises, games), tried to correct the pronunciation of the voice /š /, respectively sigmatism. Phonological disorders include exclamation errors, occur in the form of omission, substitution, or distortion of voices, referring to sigmatism, rotation, lambdaemia, capacizam and gamacizam, tetacyma and deltacies, and tetism and etacity. Causes of the disorder are organic or are caused by inappropriate surroundings in which a child learns. Phonological disturbances disturb the child's ability to develop intelligible speech, so environmental reactions that point to the disorder and lead to problem solving occur. The paper also mentions the psychological side of this disorder. It takes into account how the child socializes, what is the relationship between such a child and children without disturbances (advantages for both sides), adjustments, role of parents and parents, and what are the benefits for them. If the disorder is not removed at an earlier age, it is also present in the elderly. It's important to react in time and seek expert logopedic help to prevent or eliminate the disorder. As a child with this disorder is emotionally unstable, attention needs to be paid to it. Every child's progress is a commendable one to make it work harder in carrying out future tasks. |