Naslov Uloga turističkih zajednica u iniciranju razvoja novih turističkih proizvoda destinacije
Naslov (engleski) Role of tourist boards in initiating the development of new tourism products destination
Autor Suzana Aflić
Mentor Jasmina Gržinić (mentor)
Član povjerenstva Lenko Uravić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Gržinić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ines Milohnić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković") Pula
Datum i država obrane 2018-04-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Trgovina i turizam
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 338.48 - Turizam
Sažetak Predmet istraživanja ove doktorske disertacije je “Uloga turističkih zajednica u iniciranju razvoja novih turističkih proizvoda destinacije”. Područje istraživanja su lokalne turističke zajednice i njihova uloga u pogledu razvoja turizma i turističkih proizvoda destinacije. Znanstvena metodologija primijenjena u ovoj doktorskoj disertaciji obuhvaća teorijsko i empirijsko istraživanje problematike. U teorijskom djelu rada opisani su dosadašnji teorijski doprinosi (domaće i inozemne bibliografske jedinice), koje su doprinijele sagledavanju pozitivnih i negativnih čimbenika utjecaja u djelovanju turističkih zajednica. U drugom dijelu rada, za potrebe empirijskog istraživanja, korištene su kvalitativne i kvantitativne metode analize. U radu su, primjenom statističke metode, obrađeni anketni upitnici temeljno na podatcima koji su dobiveni od strane turističkih zajednica Istarske i Primorsko-goranske županije. Nadalje, korištene su metoda sinteze, metoda dokazivanja i opovrgavanja, te povijesna metoda prikupljanja podataka o nastajanju turističkih zajednica. Podaci su prikupljani iz raznih izvora: znanstvene literature, znanstvenih članaka autora dostupnih putem svjetskih baza podataka, službenih internetskih stranica i statističkih podataka mjerodavnih institucija. Dobiveni podaci se analiziraju i komentiraju, te se nastoje prognozirati budući trendovi u radu turističkih zajednica i prilagodbe suvremenom turizmu. Osnovni cilj doktorske disertacije je postaviti okvir relativno novog područja djelovanja u hrvatskoj turističkoj praksi i dati doprinos znanosti u polju ekonomije, grana turizam i trgovina. Opisnim i uzročnim istraživanjem s obzirom na postavljene ciljeve ukazalo se na nedostatak primjene destinacijskog menadžmenta, koji nedovoljno učinkovitim politikama, strategijama i organizacijskim strukturama modela upravljanja, onemogućuje opstanak i kvalitetan rad turističkih zajednica. Potom se utvrdio doprinos lokalnih turističkih zajednica u kreiranju hrvatske turističke ponude, te razina utjecaja na razvoj turističke destinacije. Svrha istraživanja je sublimirati utjecaje u međunarodnom turizmu i primijeniti ih na lokalnu razinu. Tema doktorske disertacije aktualna je s obzirom na nedovoljnu istraženost problematike turističkih zajednica u domaćoj i inozemnoj znanstvenoj literaturi. Doprinos istraživanja kao i predloženi model upravljanja turističkim zajednicama ukazat će stakeholderima (dionicima) na neizbježnost sinergijskog djelovanja svih dionika turističke destinacije. Suradnjom dolazi do jačanja timskog rada i partnerskih odnosa a rezultat se očituje u uspješnom kreiranju turističkog proizvoda te prepoznatljivosti destinacije na globalnom turističkom tržištu. Glavna hipoteza istraživanja je da su turističke zajednice podržavajući čimbenici razvoja turizma lokalne zajednice, te da potiču i koordiniraju aktivnosti turističke ponude kreiranjem autohtonih turističkih proizvoda, pri čemu se u svrhu dokazivanja hipoteze provodi znanstveno istraživanje, analizira razvoj turizma i turistička ponuda dvaju regija (Istarske i Primorsko-goranske županije). Naglasak u istraživanju počiva na tri važna elementa: poduzetničkoj održivosti, očuvanju mjesta i okoliša, te pozitivnom stavu lokalnog stanovništva u ekspanzivnom razvoju turizma. Istraživanje je provedeno u turističkim zajednicama Istarske i Primorsko-goranske županije. Ukupno 66 turističkih zajednica, od toga 35 turističkih zajednica u Primorsko-goranskoj županiji i 31 turistička zajednica u Istarskoj županiji. Istraživanje je provedeno u periodu od travnja 2014. do travnja 2015. godine. Provedenim istraživanjem prikupljeno je ukupno 58 upitnika. Stopa povrata upitnika iznosi 87,87%, čime su ispunjene pretpostavke za valjanost i relevantnost rezultata istraživanja. Temeljem rezultata istraživanja u doktorskoj disertaciji se potvrđuje kako je potrebno upravljanje turističke zajednice preustrojiti po modelu DMO-a, kako bi se na adekvatan način koordiniralo i upravljalo aktivnostima turističkih organizacija, s ciljem kvalitetnijeg razvoja turističke ponude u destinaciji. Nedostatak adekvatnih strukturnih modela upravljanja turističkim zajednicama, te decentraliziranost i fragmentiranost turističke ponude, limitirajući su čimbenici konkurentnosti hrvatskih turističkih destinacija.
Sažetak (engleski) The subject of research of this doctoral dissertation is the role of tourist boards in initiating the development of new tourist destination's products. The research involves the local tourist boards and their role in the development of tourism and of the destination's tourist product. The scientific methodology applied in this dissertation includes both theoretical and empirical research of the issue. The theoretical part of the work describes the current theoretical contributions (both national and international bibliographic records) in understanding the positive and negative influence factors in the activity of tourist boards. The empirical part of the dissertation uses quantitative and qualitative methods of analysis. By using statistical methods results of the questionnaires received from the tourist boards of the Istria and Primorje - Gorski kotar county were analyzed. The methods of synthesis, proving and disproving and historical gathering of data were also used in the dissertation. The data was gathered from various sources, including scientific literature, articles available in world databases, official internet sites and from statistical data of the competent institutions. After being gathered, the data is analyzed and commented in the effort predict future trends in the activities of tourist boards and of contemporary tourism. The main goal of this dissertation is to set a mainframe around a relatively new field in croatian tourism and to give a scientific contribution to the field of economics, tourism and trade. The research pointed to a lack of use of destination management. Its inefficient policy, strategy and managing of the organizational structure has hindered the survival and efficient work of tourist boards. In this research the contribution of local tourist boards in creating the croatian tourist supply is also showed, as well as their impact on the development of the tourist destination. The main purpose of the research is to sublimate the influences in international tourism and to apply them on a local scale. The management model suggested in this research will point to stakeholders the necessity of synergic acting of all the participants in managing the destination. Their cooperation leads to the strengthening of partnerships and teamwork, which results in the successful creation of the tourist product, as well as in the recognition of the destination on the global tourist market. The main hypothesis of the research is that the tourist boards are supporting factors in developing the local tourism, that they support and coordinate the tourist supply by creating autochthonous tourist products. To prove the hypothesis a scientific research was conducted. Also, the tourism development and the tourist supply of two regions (Istria and Primorje - Gorski kotar county) was analyzed. In the research three important elements are emphasized: entrepreneur sustainability, environment preservation, and the attitude of the local population towards the expansive development of tourism. The research was conducted in the tourist boards of Istria and Primorje - Gorski kotar county. Of the total 66 boards, 31 of them are located in Istria and 35 in Primorje – Gorski kotar county. The research was conducted from April 2013. to April 2014. And a total of 87 questionnaires were obtained. The questionnaire's return rate was 87, 87%, and with it the requirements for a valid research are met. The results of the research show that the tourist boards need to be reorganized as DMO structures in order to effectively manage their activities, with the goal of further developing the tourist supply in the destination. The lack of adequate structural models in managing the tourist boards, as well as decentralization and fragmentation of the tourist supply, are limiting factors in the competitiveness of croatian tourist destination.
Ključne riječi
turizam
destinacija
turističke zajednice
turistički proizvod
dionici
Ključne riječi (engleski)
tourism
destination
tourism boards
tourism product
stakeholders
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:970364
Studijski program Naziv: Poslijediplomski doktorski studij; smjerovi: Financije, Računovodstvo, Marketing, Menadžment, Turizam Smjer: Turizam Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
URL zapisa u katalogu http://161.53.3.18/cgi-bin/wero.cgi?p=100001&q=afli%C4%87&c=58008110783
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-03-29 10:38:12