Sažetak | Svrha motivacije je poticati zanimanje ljudi za maksimalno uključivanje, odnosno
sudjelovanje u ostvarenju samog cilja organizacije. Motivacija i management su dva
nerazdvojiva pojma. Manager treba motivirati i inspirirati svoje suradnike, te je jedna od
temeljnih zadaća managementa učiniti zaposlenike sposobnim za zajednički i uspješan rad u
organizaciji. Također nastoji postići da motivacija zaposlenika bude uvijek visoka, kako bi isti
bili djelotvorni i uspješni u obavljanju vlastitih radnih zadataka.
Suprotan pojam od motivacije je demotivacija, koja je kod zaposlenika vidljiva u
njihovom ponašanju (neverbalna komunikacija, govor tijela i sl.). Pojavom industrijske
proizvodnje javlja se veliki interes za praktičnom primjenom raznih metoda i postupka
motiviranja zaposlenih, stoga su u ovome radu prikazane najznačajnije teorije (sadržajne i
procesne teorije), te suvremeni oblici motiviranja zaposlenih na radu.
Motivacija zaposlenih je presudan faktor u ostvarenju radne uspješnosti, budući da bez
primjerene razine motivacije zaposlenih nema niti dostizanja željene razine radne uspješnosti.
Potrebno je primjenjivati različite metode procjene radne uspješnosti zaposlenika, a to se vrši
na način da se osiguraju određeni preduvjeti, te definiranjem kvalitetnog sustava motivacije.
Među nabrojanim nužnim preduvjetima za poticanje radne uspješnosti kod zaposlenika u
organizaciji, potrebno je nabrojiti sljedeće: radna atmosfera, međusobno povjerenje,
optimizam i međusobno podupiranje, težnja ka zajedničkom rastu organizacije itd.
Manageri trebaju izravno pratiti radno ponašanje svojih zaposlenika kako bi mogli
pravilno procijeniti njihovu radnu uspješnost. Osim samih managera, procjenitelji radne
uspješnosti u organizaciji mogu također biti i: suradnici, kolege, klijenti, te i sami zaposlenici
putem samoocjenjivanja. Motivacijski sustav je bitan za povećanje individualne razine radne
uspješnosti, a on uključuje materijalne i nematerijalne strategije kao motivacijske alate. U
Hrvatskoj je uvriježeno mišljenje da su novčana primanja (materijalne strategije) najbolji
motivator za zaposlenike.
Komunikologija, sociologija i psihologija utjecale su na stvaranje novog pogleda na
sustav učinkovitog upravljanja i motiviranja zaposlenih, te su usmjerile središte promišljanja
ka samim zaposlenicima. Potrebno je stimulirati radnu uspješnost kod zaposlenika putem
različitih nagrada i bonusa (materijalnim strategijama), te posebnim programima stimulacije
(nematerijalnim strategijama).
Prilikom ocjenjivanja radne uspješnosti pojavljuju se određeni problemi, poput
nejasnih standarda uspješnosti, subjektivnosti prilikom ocjenjivanja i sl. Najznačajnija
funkcija praćenja i ocjenjivanja radne uspješnosti je poboljšanje same uspješnosti rada i
razvoj zaposlenih u organizaciji.
U ovome radu prikazan je ogledni primjer iz prakse na slucaju tvrtke IKEA Hrvatska
d.o.o., koja je odabrana za najboljeg poslodavca u Hrvatskoj u 2014. godini od strane portala
MojPosao.hr. IKEA Hrvatska izjavljuje kako je svjesna da su sretni i motivirani zaposlenici
najveća vrijednost tvrtke, a praksa poslovanja tvrtke (ugodna radna atmosfera, TACK
program lojalnosti, pogodnosti u prehrani i prijevozu zaposlenih itd.) potvrđuje navedene
deklaratorne izjave u svakodnevnom poslovanju. |
Studijski program | Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije, Računovodstvo i revizija, Marketinško upravljanje, Management i poduzetništvo, Turizam, Poslovna informatika Smjer: Management i poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ.bacc.oec.) |