Abstract | Usklađivanje poslovnoga i obiteljskog vremena jedan je od značajnijih čimbenika za sretnu obitelj. U Hrvatskoj je preduvjet za život da su oba roditelja zaposlena. Ne možemo govoriti o jedinstvenom problemu odnosa poslovnoga i obiteljskog vremena iz razloga što ipak usklađivanje ovisi i o samoj djelatnosti u kojoj su žene zaposlene, npr. medicinske sestre, liječnice, žene koje rade u smjenama i noćni rad. U tom preduvjetu je ključ mijenjanja strukture obitelji, jer zaposlena žena ne može više bez pomoći partnera sudjelovati u kućanskim poslovima, skrbi o djeci i drugim članovima obitelji, kupovini i slično. Obiteljska i populacijska politika međusobno su usko povezane i velikim se dijelom podudaraju. Obiteljska politika tretira se kao dio socijalne politike, iako se ponekad izdvaja kao posebna politika. Ona je javna politika jer je država ta koja je odgovorna za provođenje obiteljske politike, kao što je odgovorna i za provođenje svih drugih politika kao što su ekonomska, porezna, stambena, itd. Zato se ona definira kao javna politika kojom se djeluje na obiteljske resurse radi poboljšanja položaja, pogotovo ugroženih obitelji. U Republici Hrvatskoj je niz problema koji su vezani uz nepopularno provođenje mjera obiteljske politike. Preporuke HZZ-a o smanjenju upisnih kvota pri obiteljskim studijskim usmjerenjima još više će produbiti problem obiteljske politike, jer je nužno povećanje broja odgajatelja na grupu od 20 do 25-oro djece. Mali udio uključenosti djece u institucije predškolskog odgoja u Republici Hrvatskoj u odnosu na zemlje članice Europske unije jest iz razloga što je sam broj predškolskih institucija nedostatan za svu djecu, a kao drugi razlog je uvjet da su oba roditelja zaposlena. Svako dijete bi trebalo imati pravo na usluge dječjih jaslica i vrtića. Dadilje, po mojem mišljenju, nisu poželjan oblik brige o djeci, iz razloga što je socijalni učinak i psihofizički razvoj djeteta kvalitetniji u institucijama, ali u slučaju nužde i potrebe svakako su poželjne. Kada se sagleda slika mjera obiteljske politike u Republici Hrvatskoj, može se zaključiti da su najveći nedostatci vezani uz dječji doplatak, porezne olakšice, nedostatak usluga za obitelji i djecu. Sve su to problemi u mjerama obiteljske politike koje imaju utjecaja na natalitet. Novim mjerama obiteljske politike i dalje se ne ide u korist zaposlenim visokoobrazovanim ženama koje su primorane vratiti se na posao nakon iskorištenih prvih šest mjeseci rodiljnog dopusta. Pozitivan utjecaj imat će povećanje naknada, i to samo ženama koje primaju prosječnu plaću, koja je za razdoblje od siječnja do srpnja 2017. u pravnim osobama Republike Hrvatske iznosila 5.952 kune. Ostale mjere, kao koeficijent osobnih odbitaka, ne ostvaruju svoj povoljniji materijalni učinak jer oni koji zarađuju više imaju i veće porezne olakšice, visina dječjeg doplatka i dalje je niska, vezan je uz dohodovni cenzus i dalje sva djeca nemaju pravo na dječji doplatak. Stoga se kao primjer navode nordijske zemlje. Nordijska socijalna država bitno je različita od ostalih europskih socijalnih država, jer su te zemlje razvile veoma specifičan i kvalitetan model i sustav socijalne zaštite i socijalne politike koji se odlikuje visokim izdvajanjima za socijalnu sigurnost, pretežno financirana iz poreza. One su razvile poseban tip socijalne države i socijalne politike koji je poznat i pod nazivom skandinavski, nordijski ili socijaldemokratski model države blagostanja. On ima dugu ukorijenjenost u njihovom povijesnom razvitku, tradiciji i kulturi. Sustavi socijalne zaštite u nordijskim zemljama obuhvaćaju mnogobrojne programe pomoći i usluge obiteljima i djeci, nezaposlenima, usluge zdravstvene zaštite, usluge bolesnima, starima i invalidnima, obiteljske i ostale mirovine, kvalitetne programe stambene politike i ostale socijalne potpore. Pružanje skrbi o djeci, također pomaže ljudima da se vrate na radna mjesta. Dobro razvijeni sustav skrbi za djecu ima izravnu korist obiteljima, pomaže socijalizaciji djece i promovira ravnopravnost spolova na tržištu rada. |
Abstract (english) | Balancing work and family life is one of the more important factors for a happy family. One of the prerequisites in Croatia is for both parents to be employed. Relationship between work and family life and balance between the two depends on the profession, e.g. nurses, doctors, shift workers or night workers. In this prerequisite lies the key to changing the family structure, because an employed women can no longer participate in housework, childcare, care for other family members, shopping etc. without help from her partner. Family and population policy are closely linked and coincide to a large extent. Family policy is considered a part of a social policy, although it is sometimes separated as a specific policy. It is a public policy because the state is the one that is responsible for its enforcement, as it is responsible for enforcement of all other policies like economic, tax, housing etc. This is why it is defined as a public policy that acts upon family resources in order to improve the position of families, especially those that are endangered. There are several problems related to the enforcement of unpopular measures of family policy measures in the Republic of Croatia. The recommendations of Croatian employment bureau to reduce employment quotas in family college degrees will further the problem of family policy, because it is necessary to increase the number of educators for every group of 20 – 25 children. There is a low participation rate of children in preschool in the Republic of Croatia compared to other member states of European Union because there are not enough preschool facilities for all children and because both parents need to be employed. Every child should have a right to go to nursery and kindergarten. Nursemaids are, in my opinion, not a desirable form of childcare, because social and psychophysical development of a child is better in an institution. However, in cases of necessity nursemaids are needed. When looking at a bigger picture of family policy measures in the Republic of Croatia, the conclusion is that the biggest flaws are related to the child allowance, tax reliefs, lack of services for family and children. These are all problems of the measures of family policy that have an impact on birthrate. New measures of family policy still do not work in favour of employed highly educated women that are forced to return to work after 6 months of maternity leave. Increase of benefits will have a positive impact, but only for women that receive average salaries, which amounts to 5 952 kn in the period between January and July of 2017 in the Republic of Croatia. Other measures, such as coefficient of personal deductions, do not achieve positive effects because those that earn more have larger tax reliefs, levels of child allowance are still low and not all children have a right to receive child allowance. Therefore Nordic countries are cited as an example. Nordic welfare state is significantly different from other European welfare states, in that those countries have developed a unique and high quality model and system of social protection and social policy, in which there are high budgetary allocations for social security, mainly funded by taxation. They developed a special type of welfare state and social policy known as Scandinavian, Nordic or social-democratic model of welfare state. This model is deeply rooted in their history, tradition and culture. Social protection systems in Nordic countries encompass a multitude of programmes of aid and services for families and children, unemployed, healthcare services, aid for the sick, old and disabled, family and other pensions, high quality programmes of housing policy and other forms of social support. Childcare services are another element that help people in their return to jobs. Highly developed system of childcare has a direct benefit for the families, helps the socialization of children and promotes equality between the sexes on the labour market. |