Sažetak | Iako se u dostupnim materijalima često navodi da je od iznimne važnosti odnos
zaposlenika prema promjenama, nekako se dobija dojam kako se još uvijek u praksi
zanemaruje taj aspekt. Nažalost posljednih godina gospodarska situacija u Hrvatskoj, a i u
većini zemalja Europske Unije nije sjajna, stoga je pred poduzeća stavljen težak zadatak.
Ukoliko poduzece želi postići prednost u odnosu na svoje konkurente treba brzo djelovati
što ima za posljedicu konstantne promjene u poslovanju. U želji da što prije provede
promjenu često se zanemaruje najbitnija karika u cijelom procesu promjene, a to su upravo
zaposlenici.
Istina jest da zaposlenici prilikom uvoenja promjena u poduzece često pružaju otpor, ali
možda je razlog tome loš pristup managementa prilikom iznošenja činjenica koje su dovele do
potrebe za promjenom. Ako ni sam management nije siguran u ono što radi nije ni čudo da
zaposlenici pružaju otpor. Management je taj koji bi trebao pratiti svaki korak tijekom procesa
promjene, komunicirati sa zaposlenicima, slušati njihove kritike i ideje, jer realno gledajući
tko je bolje upućen u posao kojeg treba obavljati od samog zaposlenika. Kad zaposlenik
stekne dojam da management zna što radi, da je promjena stvarno potrebna i da je svaka ideja
od strane zaposlenika dobro došla, tada će i otpor prema promjeni biti manji ili ga uopće neće
biti.
Nema boljeg radnika od zadovoljnog radnika iako se ta ćinjenica često zaboravlja. Kada je
radnik motiviran tada će se dati sto posto u rješavanje problema. Razni su načini čime se
radnik može motivirati, oni nisu nužno materijalni. Ponekad je dovoljna lijepa riječ, pohvala
ili osjećaj pripadnosti da potakne radnika da pruži maksimum kako bi se promjena uspješno
provela.
Kao što je u radu već spomenuto, više je razloga zbog kojih poduzece treba provoditi
promjene, ali nekako se u praksi najviše susrećemo sa promjenama vezanim uz smanjenje
troškova rada. Logika nalaže da se postavi pitanje da li su sva ta smanjenja stvarno potrebna
ili je to samo izgovor za rješavanje „viška“ zaposlenika. Upravo gospodarska situacija u
zemlji u kojoj živimo i broj nezaposlenih omogućava managerima takvo ponašanje.
Izraz reorganizacija je vrlo čest među današnjim managerima, a u principu je to izraz iza
kojeg se skriva smanjivanje radnih mjesta. Iako su promjene nužne da bi poduzeće opstalo na
tržištu, ne treba ih provoditi pod svaku cijenu.
Često je stav managera da je svaki zaposlenik zamjenjiv, ali nisu svjesni da je to velika
zabluda. Teško je pronaći sposobnog i stručnog zaposlenika, jednom kada se pronađe treba ga
nastojati zadržati na bilo koji način, jer ce troškovi biti puno veći ukoliko se na njegovo
mjesto treba primiti netko drugi.
Nažalost, proučavanje sekundarnih izvora podataka dovelo je do određenih zaključaka, a
to je da većina managera u našoj zemlji mora još jako puno učiti i usavršavati se kako bi došli
u fazu da mogu uspješno provesti promjenu od samog početka pa sve do njezine primjene. |
Studijski program | Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije, Računovodstvo i revizija, Marketinško upravljanje, Management i poduzetništvo, Turizam, Poslovna informatika Smjer: Management i poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ.bacc.oec.) |