Sažetak | Cilj pisanja ovog diplomskog rada je opisati važnost tjelesne aktivnosti učenika te dobivene rezultate usporediti s prosjecima Republike Hrvatske. Istražiti i utvrditi stanje uhranjenosti učenika rane škole dobi i utječe li bavljenje sportom na antropološka obilježja učenika Gorskog kotara .Vršila su se mjerenja morfoloških obilježja: tjelesna težina, tjelesna visina i indeks tjelesne mase. Motoričke sposobnosti izmjerene su skokom u dalj s mjesta, podizanjem trupa, pretklonom raznožno, izdržajem u vis zgibom i poligonom natraške. Funkcionalne sposobnosti ispitane su testom trčanja 3 minute. Istraživanje je provedeno na uzorku ispitanika kojeg su činili učenici 1., 2., 3. i 4. razreda dvije goranske škole: Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića, Delnice i Osnovna škola Rudolfa Strohala, Lokve. Istraživanju je pristupilo 72 učenika, od kojih 30 učenika iz Lokava i 42 učenika iz delničke škole. Ukupan broj ispitanih djevojčica je 43 dok je dječaka nešto manje te ih je ispitano 29. Analizom mjerenja dolazi se do zaključka da su učenici prvih razreda ispodprosječni u motoričkim sposobnostima koordinacije i eksplozivne snage, dok su bolji od prosjeka u mjerenju fleksibilnosti. Razlike između spolova uočavaju se u funkcionalnim (trčanje 3 min.) i motoričkim sposobnostima ( podizanje trupa), u kojima su djevojčice bolje. Učenici drugih razreda iznadprosječni su u rezultatima testa brzine i repetativne snage, dok im je test skoka u dalj i funkcionalnim sposobnostima ispod prosjeka njihovih vršnjaka. Motoričkim sposobnostima kojima se mjere brzina (taping rukom) i repetativna snaga (podizanje trupa) učenice trećeg razreda postigle su iznadprosječan rezultat. Učenice postižu ispodprosječan rezultat u eksplozivnoj snazi, dok su znatnijeg rezultata i u funkcionalnim sposobnostima. Uspoređujući djevojčice i dječake četvrtih razreda može se zaključiti da su u većini mjerenja iznadprosječni ili podjednako dobri kao i njihovi vršnjaci. Razlike se vide u antropometrijskim mjerenjima u kojima su obje grupe teže i više u odnosu na prosjek učenika 4. razreda. U odnosu na učenike, učenice postižu bolje rezultate u izdržaju u visu zgiba (statička snaga), zbog svoje nešto manje težine, dok su učenici bolji u funkcionalnim sposobnostima, tj. aerobnoj izdržljivosti. U svim ostalim mjerenjima učenici i učenice su postigli podjednake rezultate u odnosu na prosjek učenika 4. razreda. Uspoređujući učenike koji se bave i ne bavi nekim sportom dolazi se do zaključka da se te dvije grupe značajno razlikuju samo u dvije varijable, podizanje trupa i trčanje tri minute, dok u ostalim varijablama razlika nije statistički značajna. |
Sažetak (engleski) | The goal of writing this thesis is to describe the importance of physical activity among students and to compare the obtained results with the averages of the Republic of Croatia. Furthermore, to investigate and determine the state of nutrition of early-age students and whether enrolling in sports activities affects the anthropological characteristics of students in Gorski Kotar. Morphological characteristics were measured: body weight, body height, and body mass index. Motor skills were measured by the long jump from a standing position, lifting, various forward bends, pull-ups, and backstroke polygon. Functional abilities were tested with a 3-minute running test. The research was conducted on a sample of respondents consisting of 1st, 2nd, 3rd, and 4th- grade students from two schools: Ivan Goran Kovačić Elementary School, Delnice, and Rudolf Strohal Elementary School, Lokve. 72 students participated in the research, of which 30 students were from Lokve and 42 students were from the district school. The total number of girls examined is 43, while the number of boys is slightly less and 29 were examined.
The analysis of the measurements concludes that first graders are below average in the motor skills of coordination and explosive power, while they are better than average in the measurement of flexibility. Differences between the sexes include functional (running for 3 min.) and motor skills (lifting), in which female students are better. Students of the second grade are above average in the results of the test of speed and repetitive strength, while the test of long jumps and functional abilities is below the average of their peers. The third-grade students achieved an above-average result in terms of motor skills that measure speed (hand tapping) and repetitive strength (lifting). Female students achieve a below-average result in explosive strength, while the results are more significant in functional abilities. Comparing fourth-grade girls and boys, it can be concluded that in most measurements they are above average or equally good as their peers. Differences can be seen in anthropometric measurements in which both groups are heavier in weight and higher compared to the average of 4th-grade students. Compared to the male students, female students achieve better results in maintaining the pull-up (static strength), due to their slightly lower weight, while the male students are better in functional abilities, i.e. aerobic endurance. In all other measurements, male and female students achieved equal results compared to the average of 4th-grade students. Comparing students who enrolled in the sports activities with the ones that do not, the conclusion is reached that the two groups differ significantly only in two variables, lifting and running for three minutes, while in the other variables the difference is not statistically significant. |