Sažetak | Elektroničko poslovanje obuhvaća različite vrste specijaliziranih poslovanja putem Interneta
poput elektroničke trgovine, elektroničkog bankarstva, elektroničkog marketinga i
elektroničke burze, a osim njih se u pojedinim djelatnostima razvijaju i drugi koncepti eposlovanja
čiji su nazivi manje ili više rašireni. Odnosi u elektroničkom poslovanju se
najčešće dijele na one između poduzeća (B2B), odnose među kupcima (C2C) i odnose između
poduzeća i kupaca (C2B i B2C).
B2B podrazumijeva modernizirani oblik trgovine na veliko i pružanje usluga poduzećima,
kao i prodaju roba koje poslovnim subjektima služe za obavljanje djelatnosti ili kao sirovine,
a kroz njega se postižu velike uštede. C2C podrazumijeva sve oblike poslovanja između
potrošača (npr. razmjena putem Interneta) i aktivnosti među njima koje utječu na neko
poslovanje (pisanje mišljenja o proizvodima i sl.). C2B su odnosi gdje glavnu inicijalnu
ponudu daju potrošači, a može se odnositi na ponudu proizvoda ili usluga koje nude
poduzećima ili ponudu cijene koju su voljni platiti. S druge strane, B2C je obrnuti oblik
prethodne verzije e-poslovanja.
U elektroničkom poslovanju se poduzetnici susreću s različitim rizicima. Osim tipičnih
poslovnih rizika kao što je sistematski rizik (loše procjene) i rizik poslovanja, ovdje se javljaju
i specifični rizici, a uglavnom su vezani za sigurnost. To su rizici od prijevara i od
zlonamjernih softvera. Različitim mjerama zaštite je moguće zaštititi se od navedenih rizika, a
neke od njih su višestruke provjere putem verifikacije, kriptiranje podataka ili softverska
rješenja koja štite od zlonamjernih softvera.
U elektroničkom poslovanju značajnu ulogu zauzimaju portali, jer objedinjuju informacije iz
većeg broja izvora. Njihova namjena jest privući ciljane korisnike zanimljivim sadržajima
kako bi im, između ostalog, mogli ponuditi reklamne sadržaje svojeg poduzeća ili klijenata.
Pojedini portali služe ponajprije za obavljanje elektroničke trgovine, drugi kao
komunikacijsko sredstvo za prodaju ili oglašavanje, a neki da bi se stvorila korisnička
vjernost proizvodu, usluzi ili poslovnom subjektu. |