Naslov Analiza poslovanja brodskih prijevoznika tereta u Reublici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Business analysis of maritime cargo shipping companies in the republic of Croatia
Autor Vedran Štimac
Mentor Robert Zenzerović (mentor)
Član povjerenstva Ksenija Černe (član povjerenstva)
Član povjerenstva Robert Zenzerović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tician Peruško (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković") Pula
Datum i država obrane 2015-09-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Financije
Sažetak Morsko brodarstvo kao prijevozna djelatnost koja se odvija pomorskim prometnim putovima
glavni je nositelj i pokretač trgovinske razmjene u svijetu. Nositelji pomorskog prijevoza su
brodarski prijevoznici koji organiziraju prijevozni proces u linijskom, slobodnom i
tankerskom brodarstvu.
Nakon petogodišnjeg razdoblja najvećeg rasta koje je započelo 2003., pod utjecajem svjetske
financijske krize na tržištu pomorskog prijevoza nastupilo je krajem 2008. godine razdoblje
najnižih vozarina i početka duboke krize za brodare. Dolazi do pada potražnje za brodskim
prostorom. Uzrok tome bilo je usporavanje gospodarskog rasta u svijetu, a time i smanjenje
obujma pomorskog prijevoza zbog smanjenja potražnje za sirovinama (ugljen, željezna
rudača, žitarice) u svjetskom gospodarstvu, naročito u Kini i Indiji. Drugi značajan uzrok
pada vozarina bio je značajno veća ponuda od potražnje brodskog prostora zbog ogromnog
priliva novih brodova na tržištu prijevoza rasutih tereta u razdoblju od 2010. do. 2013.
Hrvatski brodarski prijevoznici tereta dijele sudbinu svjetskog brodarstva i nastale krize, čije
posljedice su se u njihovom poslovanju u vidu negativnih poslovnih rezultata počele javljati
od 2011. godine pa nadalje.
Hrvatski brodari u razdoblju 2010. – 2013. svoju šansa vidjeli su u prodaji starijih brodova,
obnovi flote gradnjom novih, modernijih brodova, veće komercijalne i ekološke vrijednosti.
Također prilagođavali su veličinu flote većom zastupljenošću brodova tipa supramax i
handysize, jer njihove vozarine najmanje osciliraju.
U ovom radu provedena je analiza poslovanja društava brodarskih prijevoznika tereta u
Republici Hrvatskoj na temelju financijskih izvještaja za razdoblje od 2010. do 2013. godine,
za svakog prijevoznika zasebno i na nivou djelatnosti. Analiza je obuhvatila nefinancijske
pokazatelje društava, horizontalnu i vertikalnu analiza financijskih izvještaja te mjerenje
financijskih pokazatelja.
Analizom se omogućava stjecanje informacija o proteklom poslovanju te je pretpostavka za
provođenje racionalnog upravljanja poduzećima u budućem razdoblju.
Sažetak (engleski) Maritime shipping as a transport service that is carried out through maritime routes is the
main leader of worldwide trade. Leaders of maritime transport are transporters that organize
shipping in line shipping, free shipping and tanker shipping.
After a five year period of greatest growth that started in 2003, under the influence of world
financial crisis that affected shipping market in 2008 the period of lowest fares a deep crisis
for members of shipping trade has started. The need for shipping services has decreased. The
reason for that was the slow economical growth, and the decrease of span of maritime
transport due to decreased demands for raw materials (coal, iron ore, cereals) in world
economy, especially in China and India. Other significant reason for the lowering of fares was
significantly greater supply over the demand of shipping services due to immense affluence of
new ships on the bulk cargo transport market in the period between 2010 and 2013.
Croatian members of the shipping trade share the same faith as the shipping trade of the rest
of the world and the crisis. Consequences of the crisis started showing in their business, as far
as the negative results are concerned, from 2011 onwards.
In the period between 2010 and 2013, Croatian members of shipping trade have seen their
chance in selling older ships and renewal of the fleet by constructing new, modern ships with
higher commercial and ecological value. They have also adapted the size of the fleet by using
more ships type supramax and handysize, because their fares oscillate the least.
In this thesis analysis on the basis of financial reports for the period between 2010 and 2013
was made for business activities of each member of shipping trade in Republic of Croatia and
according to the level of services they perform. Analysis covers non financial indicators of
associations, horizontal and vertical analysis of financial reports and financial indicators.
Analysis provides information about the previous business activities and is a premise for
rational management of corporations in future.
Ključne riječi
morsko brodarstvo
brodarski prijevoznici
teret
financijski izvještaji
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:311884
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije, Računovodstvo i revizija, Marketinško upravljanje, Management i poduzetništvo, Turizam, Poslovna informatika Smjer: Financije Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ.bacc.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-04-26 09:35:16