Sažetak | Polazeći od činjenice da tradicijska glazba pozitivno utječe na razredno okruženje te omogućuje učenicima razvijanje u različitim glazbenim vidovima, cilj ovog rada bio je istražiti susreću li se učenici s folklornom glazbom u redovitoj nastavni i izvannastavnim aktivnostima. U istraživanje se krenulo s pretpostavkom da folklor u nastavnim i izvannastavnim aktivnostima kod učenika potiče razvoj pozitivnih stavova prema tradicijskoj kulturi kraja u kojem žive, Hrvatskog zagorja. Osim toga, bavilo se problematikom kompetentnosti i dodatne educiranosti učitelja za provođenja takve aktivnosti. Na uzorku od N=102 učitelja razredne nastave i predmetne nastave Glazbene kulture iz škola Hrvatskog zagorja, primijenjen je upitnik Folklorni izričaj u nastavnim i izvannastavnim aktivnostima, osmišljen za učenike osnovnih škola i posebno prilagođen za potrebe ovog istraživanja. Rezultati su pokazali da su učenici nedovoljno upoznati s folklornom glazbom te ne slušanju takvu vrstu glazbe kod kuće. Takve tvrdnje proizlaze iz rezultata kako se učenici vrlo malo susreću s folklornim izričajima u redovnoj nastavi i izvannastavnim aktivnostima. Također, dokazano je kako učitelji smatraju da su nedovoljno kompetentni za izvođenje izvannastavnih aktivnosti vezanih uz tradicijsku glazbu i folklor. Usprkos tome, veći dio učitelja smatra kako su dovoljno upoznati s folklornom glazbom i izričajem Hrvatskog zagorja. Nadalje, smatraju kako učenje o tradicijskoj glazbi i kulturi zavičaja pozitivno utječe na učenikov razvoj glazbenih sposobnosti, kreativnosti, spontanosti, ali i na pozitivno razredno okruženje. Redovnom nastavom i izvannastavnim aktivnostima uz korelaciju s ostalim područjima učitelji mogu pomoću tradicijske glazbe upotpuniti širinu spoznaja te pridonijeti razvoju učeničkih znanja i vještina. Možemo zaključiti kako nam je zadatak omogućiti učenicima bolje, kreativnije, detaljnije, samostalnije upoznavanje folklornih izričaja kroz aktivnosti kao što su ples, pjevanje tradicijskih napjeva, sviranje tradicijskih instrumenata, recitiranje brojalica, poticanje raznih igara te upoznavanje folklornih nošnji. Naravno, to nije kraj mogućnostima koje nam folklorna glazba omogućuje. Učitelj treba biti kompetentan, kreativan i spreman učenicima prenijeti znanje o tradiciji i folklornoj glazbi na zabavne načine primjenom različitih igara, plesnih pokreta i pjevanja kako bi učenici takvu vrstu glazbe prihvatili kao i ostalu glazbu. Osim što je izraz kreativnosti i želje za zabavom, tradicijska glazba dio je običaja i obreda vezanih uz svakidašnji život i važne događaje u životu svakog pojedinca. Naposljetku, svatko od nas ima mogućnost upoznati i naučiti nešto više o folklornoj glazbi svojega kraja uključivanjem u razne KUD-ove ili folklorne skupine te pokušati vidjeti odgovara li nam takva vrsta glazbe, pokušati naučiti nešto više o njoj, vidjeti utječe li pozitivno na nas t budi li u nama kreativnost i maštu. |
Sažetak (engleski) | The aim of this paper is to determine whether pupils have the opportunity to listen to the folklore music during their classes or extracurricular activities, based on the fact that it creates a positive classroom environment, as well as enables the pupils to develop various aspects of music appreciation. The research was founded on the hypothesis that folklore music, if present during the classes and extracurricular activities, favors positive attitude towards the traditional music of Hrvatsko Zagorje, the region where the subjects of this research live. Furthermore, the paper discusses whether the music teachers posses enough competence and training to conduct such activities. The research was conducted on a sample size of N=102 classroom and music teachers that work in the schools of Hrvatsko Zagorje. They had to fill in a questionnaire titled The traditional folklore in classes and extracurricular activities, specifically compiled for this research. The results demonstrate that the pupils are insufficiently familiarized with such type of the music, and that they do not listen to folklore music at home, which comes to show that they are not presented with sufficient opportunities to listen to it during regular classes or extracurricular activities. Moreover, the research results show that the teachers do not consider themselves skillful enough to teach classes about traditional folklore music. Nevertheless, a majority of the teachers expressed that they are quite familiar with the traditional music and folklore of Hrvatsko Zagorje. In addition, they believe that the knowledge regarding the traditional music and culture has a positive effect on pupils’ music skills, creativity, and spontaneity and that it creates a positive classroom environment. The paper further suggests that the teacher should integrate the folklore into the curriculum of the regular classes and extracurricular activities, correlating it with other areas of culture, in order to broaden pupils’ music horizons and develop their music skills. One may conclude that the teachers have the responsibility to look for the most creative and enticing way to introduce the traditional music through activities such as dancing, singing traditional folk songs and nursery rhymes, playing traditional instruments, playing traditional games and introducing the pupils to the folklore costumes. Of course, that is not where the possibilities of employing the folklore music into the curriculum end. The teacher should be resourceful, skillful and creative so they could pass on the knowledge of tradition and folklore music in a fun and enticing way, through various games, dancing moves and songs so that the pupils accept that type of music just as any other type of music. Apart form being a way of expressing one’s creativity, the traditional music plays an integral part of one’s everyday life and customs. Finally, each and every one of us has the possibility to get to know and learn about the traditional folklore music of our region by becoming a member of the local folk ensemble, thus giving ourselves the opportunity to see whether we like that type of music, does it entice us to learn more about it, and most importantly, whether it has a positive impact on our creativity and imagination. |