Abstract | Mediji su sve više dostupni djeci i nude sve više sadržaja te je sve teže kontrolirati što djeca rade, vide i čuju putem medija. U današnje vrijeme djeca su vrlo rano informatički pismena i sama znaju pristupiti internetu ili upaliti računalo i televiziju.
Utjecaj elektroničkih medija na razvoj djeteta ima puno prednosti, ali i nedostataka. Prije pružanja sadržaja koje će dijete koristiti putem elektroničkih medija potrebno je dobro proučiti sadržaj i odrediti koliko će se dijete njime služiti. Nije jednak učinak medija na svu djecu zbog čimbenika kao što su dob, spol, socioekonomski status i sl. koji pojačavaju ili smanjuju njihov utjecaj. Korištenje elektroničkih medija u vrtićima/školama znatno poboljšava odgojno obrazovni rad jer se određena tema može zorno i na zanimljiviji način prikazati djeci.
Djeca sve više svoje slobodno vrijeme provode uz elektroničke medije umjesto da se druže s vršnjacima i obitelji. To šteti njihovom tjelesnom razvoju, zdravlju općenito, socijalnom razvoju i jezično-govornom razvoju. Mediji se trebaju odgovorno koristiti i na taj način imaju pozitivnu ulogu. Većinom se u medijima prikazuju negativni događaji i djeca mogu steći krivu percepciju o svijetu. Važne osobe u djetetovu životu su roditelji pa tako oni imaju važnu ulogu u korištenju elektroničkih medija, kao što su sadržaji koje će dijete gledati ili razgovor o sadržaju koji pomaže u praćenju što dijete gleda.
U radu je prikazan primjer drugačijeg odgajanja djeteta i to bez korištenja elektroničkih medija do određenih godina života. Waldorfski vrtić/škola ima drugačiji pogled na korištenje medija i djeca se tek u višim razredima škole susreću s računalom.
Ljudi komuniciraju putem govora, a kako bi se on uredno razvijao potreban je dobro razvijen govorni organ, dobro zdravlje, uredan sluh, uredan intelektualni razvoj i stimulativno okruženje. Dijete jednim pritiskom na prekidač ima veliki pristup raznovrsnim medijima. Gotovo svako dijete u svojem kućanstvu ima televiziju i računalo. Ako se djetetu potpuno zabrani pristup igranju igrica ili televiziji ono neće moći sudjelovati u razgovorima sa svojim vršnjacima o medijima. Pretjerano korištenje medija može pak prouzročiti manju interakciju s vršnjacima, a samim time i smanjeni jezični razvoj. Stoga je potrebno izabrati medije pomoću kojih dijete stvara korisna edukativna iskustva i napreduje u svojem jezično-govornom razvoju.
Televizija može imati pozitivan utjecaj prilikom učenja drugog stranog jezika. Pomoću nje se neće potpuno ovladati drugim stranim jezikom, ali slušna i vizualna podrška može biti korisna za učenje drugog stranog jezika. Utjecaj televizije na jezično-govorni razvoj može biti pozitivan ako dijete gleda televiziju primjereno dugo i ako razumije što gleda. Razna istraživanja su pokazala da dijete koje duže gleda televiziju ima niže jezične sposobnosti u koje spadaju dužina i kompleks rečenica i predčitalačke vještine.
Djecu pretjerano korištenje računala odvaja od vršnjaka s kojima bi trebala razvijati društveno jezične vještine. Video igre su suvremene i popularne vrste medija koje su osobito popularne među dječacima. One mogu biti korisne za razvoj fine motorike i vizualno-prostorne percepcije. Video igre ne potiču govorno-jezični razvoj osim ako se ne igraju u interakciji dvaju partnera. Roditelji zajedno s djetetom izabiru igru koja je prikladna za njegov uzrast te zajedno sudjeluju u igri. Video igre lako mogu stvoriti ovisnost kod djece i samim time ih odvući od vršnjaka i na taj način sve manje rade na svom jezičnom razvoju.
Odrasla osoba je važna u odnosu između medija i djece. Razgovor s djetetom je važan općenito u samom odgoju pa tako i kod uporabe medija jer razgovor o tome što je dijete gledalo, kakve su te radnje i jesu li slične stvarnima mogu obogatiti govorno-jezični razvoj i pravovremeno se mogu spriječiti neželjene situacije.
U ovom radu provedeno je istraživanje povezanosti između uporabe elektroničkih medija i razvoja kod djece predškolske dobi. Rezultati pokazuju da je jedino pretjerano korištenje televizije i tableta povezano s odstupanjem u govorno-jezičnom razvoju. Pretjerano korištenje televizije može se povezati i s grupom djece koja koriste medij bez nadzora te s onom koja televiziju gledaju sama i ne razgovaraju ili vrlo malo razgovaraju s nekim o gledanom sadržaju. |
Abstract (english) | Media is increasingly available to children and offers more and more content and it is increasingly difficult to control what children are doing, seeing and hearing through the media. Nowadays, children are very early on in computer science and can access the Internet themselves or turn on computer and television.
The impact of electronic media on child development has many advantages but also disadvantages. Before providing a content, which child will use through electronic media, it is necessary to study the content well and to see how much the child will use it. There is no equal effect on the media on all children due to factors such as age, gender, socioeconomic status, etc., which increase or decrease their impact. The use of electronic media in kindergartens/schools greatly improves educational work because a certain topic can be presented to children in a more vivid and interesting way.
Children are increasingly spending their free time with electronic media instead of socializing with peers and families. This harms their physical development, health in general, social development and linguistic-language development. Media should be used responsibly and thus have a positive role. Mostly negative events are displayed in the media and children can get the wrong perception of the world. Important people in a child's life are parents, so they play an important role in using electronic media, such as the content the child will see or to talk about content that helps track what a child is looking at.
An example of different education of the child is presented in this paper, without the use of electronic media for certain years of life. The Waldorf kindergarten/ school has a different view of the use of the media and the children only meet with the computer in the higher classes of the school.
People communicate by speech, and to develop it neatly requires a well developed speech organ, good health, sound hearing, neat intellectual development and stimulating environment. A child with one touch of the switch has a great access to a variety of media. Almost every child in their household has a television and a computer. If the child is completely banned from playing games or television, he/she will not be able to participate in conversations with his peers on the media. Excessive use of the media may cause a smaller interaction with peers, and thus lessened the language development. Therefore, it is necessary to choose the media through which the child creates useful educational experiences and advances in their linguistic-language development.
Television can have a positive impact when learning another foreign language. It will not fully help to master another foreign language, but hearing and visual support can be useful for learning a foreign language. The influence of television on linguistic-speech development can be positive if the child is watching television for appropriately long period of time and if he understands what he is watching. Various studies have shown that a child who is watching television longer has lower language abilities that include length and complexity of sentences and reading skills.
Excessive use of computers by children disassociates them from peers with whom they should develop social language skills. Video games are modern and popular types of media that are especially popular among boys. They can be useful for fine motor development and visual-spatial perception. Video games do not encourage speech-language development unless they play in the interaction of two players. Parents choose a child-friendly game with their child and participate in the game together. Video games can easily create addiction in children and thus dislodge them from peers and make them work less on their language development.
An adult is important in relation to the media and children. Talking with a child is important in general in the upbringing and even in the use of the media because talking about what the child is watching, what these actions are and what they are like compared to real ones can enrich the speech-language development and can prevent unwanted situations in a timely fashion.
In this paper, a study was conducted on the correlation between the use of electronic media and development in pre-school children. The results show that the only over-use of television and tablet is associated with the deviation in speech-language development. Overuse of television can be also associated with a group of children who use the media without adult supervision that who watch television alone as well as or talk very little about the content they have seen. |