Title Primjena QR koda u turizmu
Title (english) QR code applications in tourism
Author Vedran Crnobori
Mentor Vanja Bevanda (mentor)
Committee member Aljoša Vitasović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Vanja Bevanda (član povjerenstva)
Committee member Marko Turk (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of economics and tourism "Dr. Mijo Mirković") Pula
Defense date and country 2018-09-12, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Business Informatics
Abstract QR (Quick Response Code) kod je dvodimenzionalni bar-kod. Nastao je u
Japanu, a stvoren je od kompanije Denso Wave. Svojstva koja ga čine primjenjivim
su efikasnost i praktičnost, zbog toga što QR kod ne zauzima puno prostora, a može
pohraniti jako puno podataka i vrsta podataka. QR kod danas se koristi u velikom
broju djelatnosti, na primjer kao što su: muzeji, obrazovanje, proizvodnja, medicina i
brojna druga. Cilj ovog rada bio je prikazati primjenu QR koda u turizmu, od općeg
prema specifičnom te kroz vlastiti inovativni primjer iz prakse.
Vlastiti primjer odnosi se na izradu QR kodova za pojedine postaje križnoga
puta Gornjega Kamenjaka. Do ideje o izradi QR koda došao sam zbog mojeg
dugogodišnjeg rada za Javnu ustanovu Kamenjak te radi poboljšanja interakcije sa
posjetiteljima, zato što svake godine bilježi povećanje broja posjetitelja. Svrha
postavljenih QR kodova je pružanje informacija o pojedinoj skulpturi, odnosno postaji
Križnoga puta. Isto tako, posjetitelji će imati mogućnost birati tekst opisa na nekom
od ponuđenih jezika. Gledano sa ekonomskog aspekta uporabe QR koda u turizmu,
prikazano je kako se radi o ekonomski održivom konceptu, koji se ostvaruje ušteda
vremena i resursa.
Zaključno, primjena QR koda omogućava jednostavno, brzo i praktično
informiranje posjetitelja o sadržaju koji posjećuju, a njegova češća primjena u turizmu
može doprinijeti boljem i jednostavnijem pružanju informacija te u konačnici i boljem
sporazumijevanju na vlastitom jeziku ili na jeziku stranih posjetitelja naše zemlje.
Abstract (english) The QR (Quick Response Code) code is a two-dimensional bar code created
Denso Wave company from Japan. Properties that make it applicable are its
efficiency and convenience, because QR code takes up little space, and can store a
great amount of data and data types. QR code is now used for a large number of
activities such as: museums, education, production, medicine and many others. The
aim of this paper was to demonstrate the applications of QR code in tourism, both
general and specific, and to propose a new site-specific innovative example.
My own example relates to the creation of QR codes for individual landmarks
at Upper Kamenjak. The idea of creating QR codes came from my longtime work for
the Public Institution Kamenjak and from the desire to improve interaction with
visitors, because every year we note the increase in the number of visitors. The
purpose of the QR codes set is to provide information about each sculpture or
landmark along the Way of the Cross trail in upper Kamenjak. Also, visitors will be
able to choose the language of the text describing the landmark. From an economic
standpoint, the use of QR codes in the tourist industry has proven to be a
sustainable, and both time and resource efficient concept.
In conclusion, applying QR code allows for an easy, quick and practical
informing of visitors about the content they visit. Furthermore, its more frequent use
in tourism can contribute to providing better and easier information and ultimately
better communication between the visitor and the host.
Keywords
QR kod
turizam
informatika
informacijsko-komunikacijske tehnologije
Keywords (english)
QR code
tourism
IT
information and communication technology
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:570653
Study programme Title: Business Economics; specializations in: Finance, Accounting and Auditing, Marketing Management, Management and Entrepreneurship, Tourism, Business Informatics Course: Business Informatics Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-09-12 19:32:11