Sažetak | Ulaganje u zaposlenike predstavlja jedan od ključnih čimbenika uspjeha poduzeća.
Zaposlenici su u velikoj mjeri zaslužni za postignuto zadovoljstvo i lojalnost korisnika, stoga
poduzeća trebaju uspješno upravljati svojom najvećom imovinom – zaposlenicima.
Za poduzeće je bitno da prepozna važnost zadovoljstva zaposlenika budući da ono direktno i
pozitivno utječe na formiranje razine zadovoljstva korisnika. Dakle, da bi se stvorili
zadovoljni kupci potrebno je imati zadovoljne zaposlenike jer oni kroz svoje ponašanje u
odnosu prema korisnicima iskazuju svoje zadovoljstvo/nezadovoljstvo.
Zaposlenici teže da ostvare ekonomsku sigurnost, da formiraju identitet i razvijaju se, da se
samoostvare, budu kreativni, da razviju svoje talente i vještine, da svojim radnim razultatima
postanu prepoznatljivi u društvu i u njemu ostvare određeni status. Zadovoljstvo zaposlenika
poslom ovisi o individualnim stavovima zaposlenika o svom poslu, te o tome kako oni
percipiraju određene situacije te kako se žele samoostvariti na poslu.
Različite teorije (Lokova teorija vrijednosti, model obilježja posla, dispozicijske teorije,
Adamsova teorija jednakosti, dvofaktorska teorija) različito tumače zadovoljstvo poslom.
Zadovoljstvo poslom je složen stav koji uključuje određene pretpostavke i vjerovanja o tom
poslu (kognitivna komponenta), osjećanja prema poslu (afektivna komponenta) i ocjenu posla
(evalutivna komponenta). Postoje brojni faktori koji određuju zadovoljstvo poslom, a time i
ponašanjem zaposlenih. Sve te faktore klasificirali smo u dvije grupe: organizacijski i osobni
faktori zadovoljstva poslom. Organizacijski faktori zadovoljstva poslom su faktori izvan
osobnosti čovjeka i nalaze se u samoj organizaciji. To su npr. vrsta posla, sistem nagrađivanja,
radni uvjeti, odnosi na poslu, organizacijska struktura. Osobni faktori zadovoljstva poslom su
faktori koji se nalaze u samom čovjeku kao npr.: sklad između osobnih interesa i posla, radni
staž i starost, pozicija i status, zadovoljstvo ukupnim životom i dr. Pošto su zaposlenici u
organizaciji jedna od veoma važnih interesnih grupa, menadžment mora voditi računa o
njihovom zadovoljstvu jer bez zadovoljnih radnika organizacija ne može efektno i efikasno
ostvariti svoje ciljeve. Ljudi su ti koji postižu nevjerojatne rezultate, imaju ideje i rješenja
problema, ljudi su ti koji pokreću poduzeće. Jedino ljudi mogu minimalizirati troškove
poslovanja, odnosno maksimalizirati dobit. Kvalitetan menadžment je taj koji bi trebao
omogućiti da ljudi budu zadovoljni poslom, uvjetima na poslu, i motivirani za rad.
Menadžment razvijanjem kvalitetnog sustava motiviranja i redovitim praćenjem zadovoljstva
može voditi brigu o svakom zaposleniku. Kvalitetan sustav motiviranja traži način da
zadovolji potrebe i motivira svoje zaposlenike. Svi žele motivirane i zadovoljne zaposlenike.
Zadovoljni zaposlenici, bolje i više rade, motivacija i zadovoljstvo daju radu poseban polet.
Postizanjem zadovoljstva zaposlenika i ispunjavanjem njihovih očekivanja (mogućnost
napredovanja, daljnje izobrazbe, primjerenih uvjeta za rad itd.), zaposlenici će raditi punim
kapacitetom što će pozitivno utjecati na njihov radni učinak. Prema provedenom istraživanju
u hotelu Valamar Sanfior možemo zaključiti da su zaposlenici njegovani od strane poslodavca
na isti način na koji oni vode brigu o svojim gostima.
Da bi se ostvarile dugoročne koristi, gosta se više ne može promatrati kao jednokratnom
transakcijom, već je potrebno upravljati odnosima s istima. Upravo tada trebaju doći do
izražaja sposobnosti i entuzijazam osoblja, koji neće biti na vrhuncu ako isti taj zaposlenik
nije motiviran da razvija odnos s gostom. Aktivno razvijanje odnosa s gostima zahtjeva od
zaposlenika usredotočenost na pružanje zadovoljstva na koje utječu potrebe, želje i očekivanja
gostiju, kvaliteta usluge i najbitnije zadovoljstvo njih samih.
Uvijek se kaže da je rad s ljudima najteži, ali postoji ono nešto što je u takvom poslu i
najljepše: nova iskustva, prijateljstva koja očvrsnu na jedan poseban način koji izdrži pritisak
posla kao i zadovoljstvo postignuća i timskog truda. |